Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: verkstadkeramikugnaroff-topicugnkeramikugnnybörjarfrågorbränningskröjbränningchematex
Läst 250 ggr
Svante.Larsson
0

Frågor om termoelement och andra frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Hejsan!
Jag är helt ny inom keramik ugnar och har lite frågor.
Jag vart och hämtade en chematex ctf160 och i resan hem så gick olyckligtvis ett termoelement sönder och själva porslinsröret som elementen sitter i. (Tror det är porslin)
Så mina frågor är:
Hur vet jag vilken typ av termoelement jag har? Förstått att det finns 3 typer av termoelement men hittar ingenstans det står va det ska vara.

Har längden på dom någon betydelse?
Mina gick nämligen halvvägs in i ugnen.

Kan man få tag på porslins rören någonstans?
Eller kan man kanske göra egna i rostfritt? (Rostfritt smälter ju inte förens typ 1500+ grader.

Sen har själva skåpet ett hål i taket. Antar att det är en ”skorsten” typ för att enkelt kunna avstyra farliga gaser och värme.
Men ska där verkligen vara öppet under bränning?
Där jag går på kurser idag så har hon en toppmatad ugn och hon har inget hål i taket 🤔

Jag har googlat som en galning men hittar inget.

MVH Svante 😄

ler
0

Rostfritt stål går inte det är ju ett ledande material så om termoelementet kommer i kontakt med det så funkar det inte

Svante.Larsson
0

#1: elementet är aldrig i kontakt med det rostfria, ligger ju i det vita höljet lixom

Bo§e
0

Hej,

Din styrning är en gammal PA400, och mätsystemet är i det här fallet "Typ S", dvs PtRhPt 10%.

Men, om den inre tråden fortfarande är hel, behöver du bara byta porslinshöljet.
Det är en vanlig reservdel som brukar kallas pythagorasrör….fråga efter "pyttrör"..🙂

Ibland finns pyttrören färdigmonterade med kopplingsplint, men om röret är "naket" utan plint, kan du montera det på din gamla plint/hylsa med en smet av kaolin/vattenglas som lim.
Originalröret är fäst i metallplinten på samma sätt. Titta hur det är gjort.

Fråga efter pyttrör av "Kilns & Furnaces-typ med platta", eller i andra hand ett "löst" rör av lämplig längd.

Längden på givaren spelar ingen roll, så länge spetsen sticker in ett par tre cm i ugnen.

#1 och #2: Det är spetsen på givaren som "mäter" temperaturen, dvs den lilla lödningen längst fram, och den får inte komma i kontakt med någon främmande metall, som nämns i #1.
Jag instämmer med Ler….undvik metallhölje..!

Takventilationen skall vara stängd, åtminstone i slutet av bränningen.
Man kan dock ha en liten springa öppen (några mm), för att bibehålla en liten genomströmning, vilket gynnar de flesta glasyrer.
(Helöppet gör bränningen onödigt energikrävande)
Till dessa ugnar följde en liten tegelsten att sköta detta med. Men en skärva av en trasig sättplatta går förstås också lika bra….

På bild 1 ligger något som liknar ett termoelement bredvid styrningen, men det är en smältsäkring (ett frivilligt tillbehör) som brinner av vid 1060°C eller 1350°C för att rädda ugnen, om något skulle gå snett med styrautomatiken….
Så, vilken sort är detta….?…om tråden inuti är guldfärgad (guld) är det 1060°C, och om den är silverfärgad (platina), är det troligen 1350°C….
Smältsäkringar känns också igen på att de inte har någon lödning längst fram, utan bara är en "loop"…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-05-17 12:26 av Bo§e
Svante.Larsson
0

#3: stort stort tack för den helt fantastiska informationen! 😄😄
Jag fick svar på alla frågor jag hade!
Men jag har letat som en galning efter termoelement på nätet men hittar inga direkt, vart brukar man vända sig för såna saker?
Mvh svante

Bo§e
0

De flesta leverantörer av ugnar och annan keramisk utrustning säljer termoelement och vidhängande reservdelar.

Men just dessa ugnar såldes ursprungligen av Chematex, sedermera Cebex, så jag tror att det är dit du skall vända dig om du vill få precis det du söker.
Fråga efter "pyttrör med platta" till "Kilns & Furnaces", eller eventuellt komplett termoelement till d:o, beroende på vad du behöver… 040-6717760
Ursprungligen (som på din ugn) var längden 350 mm, men på senare år ändrades detta till 180 mm, vilket var förståndigt, av praktiska skäl.

En tanke:
Nu vet jag inte om insatsen (den tunna tråden) i ditt termoelement är avbruten eller inte, men om den har gått av så att den främre, "hela" delen är tillräckligt lång, så skulle du kunna montera den i ett 180 mm "pyttrör", och därmed slippa byta hela givaren.

Förklaring: Så länge tråden är hel och obruten från den främre lödpunkten ända bak till kopplingsplinten, är givaren helt ok..
Och, det är ju trådinsatsen som är den "dyra" delen, och ibland har man ju tur….

Men, även om din trådinsats är hel, kan du ju ändå passa på att montera den i ett kortare 180 mm pyttrör, av praktiska skäl. 350 mm är onödigt långt, och blir mer utsatt….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-05-18 19:16 av Bo§e