Felmeddelande på Rohde-ugn E A1?
Hej,
Jag har nyligen köpt en helt ny toppmatad Rohde TE80S med en TC304 kontroll.
Jag har gjort tre lyckade bränningar med ugnen (en inbränning, en skröjbränning och en glasyrbränning) men nu när jag försöker göra en till bränning får jag bara ett felmeddelandet “E A1 (Error on sensor input) som gör att ugnen slås av. Jag har gjort tre försök men ugnen slås varje gång av runt 550 grader.
Vad kan det vara för fel? Jag har god ventilation i rummet och har svårt att tro att det skulle vara för varmt i utrymmet som ugnen står i.
Leverantören som jag köpt ugnen av svarar mig inte så jag hoppas att någon i detta forum har erfarenhet av detta.
Tacksam för svar :)
Konstigt att det sker vid så hög temperatur, och att det inte händer på en gång…
Så här står det i en svensk manual till TC304.
Kan det vara en glappkontakt i mätkretsen, som visar sig först när ugnen börjar bli varm utanpå…?
Eftersom ugnen är ny, föreslår jag att du börjar med det allra enklaste:
Prova att dra ur kontakten (dvs "multikontakten" där styrningen sladd är ansluten mot ugnen) och sätt i den några gånger…..och försök igen.
Det kan vara så enkelt…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-05-18 19:56 av Bo§e
Tack snälla för ditt svar!
Jag ska absolut testa detta och hoppas på att det är så enkelt.
/Rebecka
En feljusterad dörr eller lock-kontakt, kan ibland ställa till det, och ändra läge när ugnen blir varm.
Det har ju i och för sig, inget med signal från Thermoelementet att göra, men eftersom det visar temperaturen i ugnen, verkar det som att den kretsen fungerar.
Men man vet aldrig.
Om det finns det spänning på på alla faserna, är också värt att testa.
#3: Ja, men när E A1 visas, försvinner väl temperaturen från displayen…?…och bränningen avbryts.
E A1 har enbart med mätkretsen att göra.
Visst kan lockkontakter krångla på ett liknande sätt, men då borde inte just den felkoden ha visats, utan snarare E A4, som indikerar utebliven temperaturstegring.
#4: Ja det är lite skumt och håller med. Det var en tanke bara, och liknar problem när ugnen blir varm, och konstruktionen rör sig och påverkar dörrkontakten.
Ska bli spännande att följa,
Hej,
Nu har jag testat att ta ut och sätta in kontakten några gånger och kört programmet under gårdagen och natten men får samma felmeddelande (E A1) när ugnen når temperaturen ca 550 grader.
Jag fick tillslut kontakt med leverantören och dom trodde det kunde vara att kontrollboxen varit för nära ugnen så jag testade även denna körning att lägga kontrollen så långt bort som möjligt.
Jag har haft god ventilation och alla fönster och dörr öppna för att vara säker på att det inte är det som är problemet.
Finns det något annat jag kan testa?
/Rebecka
#6: Tråkigt att den enkla testen inte gav resultat, men man skall ju alltid börja med det enkla…
Eftersom ugnen är ny, kan vi nog utesluta ärgbildning, eller att någon har "mekat" med anslutningarna.
I sällsynta fall kan ett sådant här fel uppstå om givaren är defekt, dvs att dess lödning längst fram är dåligt utförd. Då kan det uppstå ett avbrott först när temperaturen kommit upp en bit (och sedan fungera igen när allt har kallnat). Det skulle ge felkoden E A1.
Men detta är så pass ovanligt, att jag inte vill sätta det högst på listan….än så länge…
Eftersom ugnen är ny, och garantin fortfarande gäller (?), vore det enklast i det här läget, att leverantören helt enkelt skickar dig en ny TC304 att testa med.
Om då allt fungerar igen, vet vi att felet satt i styrutrustningen, och då är ju allt återställt, med hjälp av garantin, och du får returnera den gamla styrningen.
Men om det inte skulle fungera med den nya styrningen, vet vi att felet måste sökas "någonstans" på ugnen, och man måste då undersöka givaren (helt enkelt byta ut den) och se över dess kablage, med sina anslutningar….
Det jobbet bör förstås också täckas av garantin, eftersom ugnen är ny…
- Redigerat 2022-05-20 11:43 av Bo§e