Keramik iFokus

Keramik

Läst 257 ggr
fikobjakon
0

Ugnselement synpunkter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle jag exempelvis kunna försöka löda samman elementet, värma lite med gasol och böja ihop kanske? Skulle det gå att bränna, eller är både stengods och lergodstemperaturer uteslutet? Ska såklart bytas, hela uppsättningen men skulle gärna vilja få till en till eller två bränningar innan då bytet kan dröja.

Bo§e
0

Enbart gasol räcker kanske för att glödga tråden, men klarar inte riktigt att smälta den.
Glödga och vira ihop kan gå, vilket kan "hänga med" en bränning eller två…

Smälta: Då krävs en traditionell gassvets med acetylen och syrgas.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

fikobjakon
0

#1: Tja, om jag nu skulle testa att köra med gassvets, klarar stenarna i ugnen av det eller tror du att jag riskerar att skada dem också?

Bo§e
0

Teglet skulle kunna skadas, eller i alla fall påverkas, om det träffas av lågans heta punkt.
Kan undvikas om man lägger en bit sättplatta emellan, när man värmer….eller om man helt enkelt är försiktig…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ålands folkhögskola
1

Jag arbetar på en skola där en ugn hade reparerats av en annan keramiker. Han hade spänt en extra (kort) bit elementtråd över ändarna av den som hade gått av, och det höll förvånansvärt länge. Jag tror att nyckeln är att se till att spänningen hålls även när trådarna är uppvärmda - om det blir det minsta glapp får man en gnista (arc) mellan trådarna som bränner av dem, på samma sätt nedre elementet blev bränd av den som föll ner.
Det kostar inte mycket att experimentera, så länge inte godset blir förstörd, förstås.
Att böja gamla trådar, värma upp med gasol tills tråden är röd, och sedan böja med en tång. Använd minsta munstycket annars gör spillvärmen att det blir obekvämt att jobba.
Se till att fixa porslinsröret så att det hålls uppe - peta in ett smalare porslinsrör mitt i, kanske?