Manual till ugn
Hej,
Det är en gammal "PA 400", och den är mycket enklare att sköta än den ser ut…🙂
Jag skickade dig ett PM med litet hjälp.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack!
#1: hej !
Jag har också en sådan ugn men bara ett program . Har du fler program. Jag är nybörjare. Har manual till program 4.
Vänliga hälsningar
Leenakeramik
Den här automatiken fanns i (åtminstone) tre olika utföranden:
PA400
PA600
PA800
Hur skiljer man dem åt…?
På PA400 saknas rattarna E2, T3, och utjämningsur 2, vilket innebär att man bara kan köra programmen 1 - 4, dvs de två översta graferna på panelen.
På PA600 saknas ratten till utjämningsur 2, vilket innebär att man kan köra programmen 1 - 6, dvs de tre översta graferna på panelen.
P5 och P6 möjliggör att köra två styrda ramper (+ full fart) på vägen upp (om man behöver det…)
PA800 är "komplett", dvs ingen ratt saknas, och man kan köra programmen 1 - 8 (alla fyra graferna på panelen)
P7 och P8 möjliggör att även lägga in en hålltid mellan de två ramperna E2 och E1 (om det skulle behövas)
I praktiken kan man göra "nästan allt", enbart inom Program 4.
Jag skickade dig ett PM som visar hur.
- Redigerat 2022-07-27 13:09 av Bo§e
PA400
PA600
PA800
En gång i tiden fanns en väldigt snårig 😬 och mångordig bruksanvisning till de här styrningarna, och den snarare stjälpte än hjälpte…
Tittar man på graferna på panelen, framgår det att den faktiskt är sin egen bruksanvisning….
Ruta 1: Program 1 och 2.
Här ser man att P1 och P2 avser en Brännkurva med full fart hela vägen upp, frivillig utjämning (P2), och sedan rakt ner…
Inte så ofta man behöver köra så här…
Ruta 2: Program 3 och 4.
Här finns allt som är användbart under normala omständigheter:
En Brännkurva som börjar med en långsam ramp, därefter "full fart" till toppen, och en frivillig utjämning (P4) på slutet…
P4 innefattar egentligen allt som en keramiker behöver.
Ruta 3: Program 5 och 6.
Här får man möjlighet att lägga in två styrda ramper med valbara hastigheter, därefter full fart till topp, följt av en frivillig utjämning (P6)
Kan vara bra att ha, om man t.ex. skröjbränner stora, tjocka föremål, och vill ta det extra försiktigt.
Ruta 4: Program 7 och 8.
Här kan man dessutom lägga in en hålltid mellan de två långsamma ramperna.
Det möjliggör t.ex. att man kan lägga in en uttorkningsfas (80°C) innan den egentliga skröjbränningen börjar, om man är osäker på att allt är riktigt torrt.
Men….alla "normala" bränningar ryms inom Program 4.
Om man nu har den enklaste versionen (PA400), kan man förstås åstadkomma de här "extra" åtgärderna genom att manuellt "trixa" litet med P4, i olika etapper….
Man önskar förstås att det även skulle finnas möjlighet till styrd avkylning, men detta är en analog styrning från en annan tid…..
Tänkte att det kan vara värt att nämna litet kring de här styrningarna, eftersom de dyker upp på beg.marknaden då och då…
De är enklare än de ser ut…
🙂
- Redigerat 2022-07-30 16:02 av Bo§e