Reservdel till locket
Vad är det för fabrikat på din ugn…? Om tillverkaren fortfarande finns (?) kan du maila dem och fråga. Ren chansning förstås, eftersom det antagligen är gamla grejor, men man kan ju ha tur….
Annars är nog den enklaste lösningen att dreja nya pluggar, av någon vit, litet mager stengodslera.
Det kan förstås hända att du får göra några extra pluggar i varierande storlek, innan du hittar rätt, pga krympningen.
Men omöjligt är det definitivt inte….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
De verkar heta fiber kiln cap lock eller cap lock anchor och finns på några utrikiska keramikleverantörer samt lite kinasidor. Oklart om det går att beställa till Sverige dock. Men att mecka ihop ett par egna är kanske inte så dum idé.
Jag tror att det blir enklast att göra egna, trots allt.
Även om det innebär litet pill med att hitta rätt storlek…🙂
#1: Annars är nog den enklaste lösningen att dreja nya pluggar, av någon vit, litet mager stengodslera.
Ok. Hur vet man om en lera är mager? Jag har några olika vita hemma. KM, WB04048N och en okänd. Kan jag använda nån rakt av eller magra själv med t ex chamotte eller kanske aluminiumhydroxid? Eller nån annan tillsats?
WB04048 ser jag som litet väl "porslinig" och finkornig, om man inte själv magrar den med chamotte eller molochite.
Jag skulle ha satsat på KM, oavsett vilken chamottegrovlek den har. Den blir säkert bra att göra "pluggar" av.
🙂
#6: Bra gjort. Ugnen ser ut som ny.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_