Keramik iFokus

Keramik

Läst 546 ggr
AnnalinneaSvensson
0

ställa in program, automatik.

Hej!
Jag har köpt en kittec x-line 80, min första ugn, och jag slog på stort och tog automatiken tc88. nu ska jag ställa in programmen, och jag tycker inte att manualen stämmer med det jag trycker på på automatiken.

t.ex står det att jag ska hålla knappen" -" intryckt för att få fram "skip", men istället står det få "end" på displayen.

en enkel fråga är när det står "r" och sedan en siffra, så indikerar väl det tiden??

Vore ju dumt att råka blanda ihop tid och temp när man ställer in program (6 graders ökning på 600 timmar….).

men sen allmänt, är det någon som har denna automatik som kan ge mig några goda råd….

Tärn som jag köpte ugnen av har semester, så jag hoppas på er!!!

mvh annalinnéa

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

I varje segment anges en tid och en sluttemperatur.
Segmentet som du jobbar i måste ha en sluttemperatur angiven för att det skall bli "SKIP" (full fart).
Tidssegmentet måste m.a.o. ha ett mål att jobba mot.
Annars uppfattas det som att programmet är slut, och det blir "END" i stället.

"R" borde rimligen betyda "Rate" = Önskad tid till nästa temperatur, dvs hastigheten.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-08-07 14:24 av Bo§e
Bo§e
0

Här visas en "typisk" skröjbränning.

AnnalinneaSvensson
0

tack Bosse, du är en pärla!

med lite mer kött på benen tror jag att jag har knäckt det, det står fel i instruktionen, för att få fram "skip" ska man hålla "+" intryckt länge, inte "-" som det står i intsruktionen.
När jag väl hade fattat det kunde jag ta mig vidare.

Det är många som säger att man inte ska läsa instruktioner så noga, men för att kunna vara fri mot instruktioner så måste man ha vissa förkunskaper. För mig funkar det bra att göra helt nya saker bra bara jag följer instruktionen slaviskt. har lärt mig via IKEA….
I andra fall, t. ex i matlagning, kan jag vara friare i mitt förhållande till instruktioner, - Det är lite som att säga att man inte behöver följa recept när man lagar mat, för det behöver inte jag… -jag är fri i min matlagning och kan använda recept som ett stödord och göra lite som jag vill så blir det bra, men jag vet att det finns de som måste göra exakt som det står för att få till det.

AnnalinneaSvensson
0

En fråga till dock:

jag ska altså ställa in 3 saker per segment

1: r
2: temperatur
3: 0:00 (tid)

borde inte r bli en följd av tiden och temperaturen?? hur ska jag ställa in den??
om jag vill att ugnen ska öka till 590 grader på 6 timmar ställer jag

1: r?????
2: temp 590
3: tid 6:00

ska jag även skriva 6 i r då???

eller segment tre, jag vill hålla 950 grader i 20 minuter

1: r ????
2: temp 950
3: tid 0:20

hur ska jag tänka här???

mvh annalinnéa

Bo§e
0

Ok…vem kunde ana att det stod fel i bruksanvisningen…..
Plus alltså, för SKIP….!
Och, det känns logiskt….. Hos andra styrningar från Bentrup, fyller man displayen med 9:or för att få SKIP.
Och det är ju faktiskt samma sak, när man tänker efter…🙂

/////////////////////////////////////////////
Och så vidare till #4:

Varje segment består av:
Rate
Temp
Time

Den punkt som kallas "Time" i varje segment är en "möjlig hålltid"….dvs om man vill ha en hålltid här…
Vill man inte ha en hålltid just här, skriv "0", och gå vidare.

Rate är hastigheten upp till "Temp", som om jag förstått det rätt, anges i timmar och minuter upp till "Time" i ditt fall.
Om man t.ex. vill köra 100°C/h till 600°C, anger man
06:00 till 600°C

///////////////////////////////////////

Exempel på en vanlig skröj, som man klarar på två segment:

Rate: 06:00
Temp 600°C
Time: 00:00 (ingen hålltid här m.a.o.)
//////////////
Rate: SKIP
Temp: 980°C
Time: 00:15 (utjämningstid)
///////////////////
END

/////////////////////////////////////////////

Hos vissa automatiker anges "Rate" i °C/h upp till "Temp…." eller som Tim:Min, men det brukar framgå av symbolerna på displayen.

• Redigerat 2022-08-09 10:27 av Bo§e
AnnalinneaSvensson
0

ok
r är på min tc 88 angivet utan : (som i 00:00) utan bara i siffror. ska jag då anta att jag ska ange antal grader (per timme)

Bo§e
0

Nej, "00:00" visar att det handlar om timmar och minuter, upp till "Temp".

Om det varit grader per timma, skulle symbolen °C/h ha visats.

AnnalinneaSvensson
0

#7: fast r anges som " 0 "på displayen
inte som " 0:00 "
???

AnnalinneaSvensson
0

nu ställer jag in något kontrollpogram. så att jag kan kolla om den gör som jag tror att den ska göra.
typ upp till 250 grader på en timma, hålla tio minuter och sedan ner….

Bo§e
0

#8: Titta noga på displayen: Det verkar dyka upp liten punkt mellan timmar och minuter, och inget kolon….

Och, jag tittade på några youtube-klipp, och där framgår det tydligt att TC88 "tänker" i
"timmar/minuter" till nästa temp-punkt, och inte grader per timma….
Och, punkten syns där, även om den är liten…

Jag fick kolla ordentligt, eftersom TC88 är ny för mig, men det visar sig att den har många likheter med äldre Bentrupstyrningar.

Skriv något i "rate", och se om punkten dyker upp….det borde den göra.

Youtube-klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=M1G302E8ExQ

Titta vid ca 02:15 i klippet. Där lägger hon in 1 timma ( 1.00 )) till nästa temp.punkt…

/////////////////////////
För övrigt blir jag inte riktigt vän med den tryckta bruksanvisningen till TC88…😬…den hade kunnat gjorts mycket mer pedagogisk och "keramikertillvänd"…

Video Tutorial for Bentrup TC88/ TC88e Controller You can find all Bentrup Controllers in our shop: https://www.kepka.tech/pl/shop/Kepka Heat Treatment Solut...
  • Redigerat 2022-08-10 15:15 av Bo§e
AnnalinneaSvensson
0

håller med om att bruksanvisningen är svårläst, känns som att den är dåligt översatt??
ska kolla klippet.
gjorde en testbränning igår:
segment ett ställde jag in
1: r: 50
2: 200
3: 0.15

med resultatet att den steg med lite drygt 50grader per timma. (men jag tog tiden lite dåligt, jag satte timern och trodde jag skev upp var 15:e minut, jag skulle skrivit klockslag istället, det hade livit mer exakt, för jag kan ha lagt till några minuter för varje gång jag ställde om klockan)

segment 2:
1: r skip
2: 250
3: 0.05

med resultatet att den steg fort till 250 och sedan höll temperaturen i fem minuter.

Segment 3 ställde jag på end, och i morse höll ugnen 40 grader. (med utdraget spjäll)

AnnalinneaSvensson
0

jag kanske har fått ett måndagsexemplar? eller en med andra inställningar?
hur som helst är den inte lika som den på videon du länkade till, det första man ställer in är utan punkt.

och ja, det är riktigt, tiden skrivs med punkt, och inte med kolon.
men den första av de tre inställningarna (inom samma segment) anges utan punkt på min display.

i videon ser jag att hon ställer in skip genom att trycka minus tills end visas och sedan trycka + så att skip visas. enligt instruktionen ska man bara tryca minus, och på min trycker jag + förbi 999 för att komma till skip- verkar vara finnas skillnader här…

jag får nog fortsätta experimentera….

AnnalinneaSvensson
0

Kanske ska jag tänka som så att om siffran anges med punkt så är det tid det handlar om och om den anges utan punkt är det temperatur.

AnnalinneaSvensson
0

#13: nu läste jag den manualen på engelska, det var mer logiskt.

Bo§e
0

#13: Ja, så skall man definitivt tolka det.
Finns det ett skiljetecken, handlar det om timmar.minuter.

///////////////////////////////////////
Dina tester i #11:

Första testet: Frågan är var skiljetecknet hamnade när du valde tid…?
Om siffrorna hamnar på 50.0, blir det rimligen 50 timmar.
Om siffrorna hamnar 0.50 blir det 50 minuter…

Andra testet: Här verkar ju allt ha gått som tänkt, vilket bekräftar att segmenten jobbar på traditionellt "Bentrup-vis", med logiken "rate-temp-time"….

//////////////////////////////////////

En annan sak: Segment "0" används enbart när man önskar en tidsinställd start av bränningen.
Det segmentet innehåller troligen enbart en tid, och ingen temperatur (detta får du kolla).
I normala fall skall detta segment m.a.o. inte ha någon tidsangivelse (om man vill starta omedelbart, vilket man ju oftast vill).
Själva bränningen börjar alltid med segment "1".
Kolla upp hur det fungerar på ditt exemplar.

Jag tror dock att lösningen börjar närma sig….🙂

• Redigerat 2022-08-11 14:34 av Bo§e
AnnalinneaSvensson
0

ja altså. det förekommer ingen punkt i det första valet på min display. på videon på youtube är det punkt och hon ställer in tiden till nästa temperatur, men på min är det ingen punkt, och det verkar som att man ska ange antal grader per timme.
Idag skulle jag bränna in ugnen, enligt pogrammet 100 ggrader/timma upp till 600 grader, därefter skip till 1200 och sedan hålla den tempen en timme.
Automatiken gjorde som jag trodde och steg 100 grader per timme när jag ställde in r 100 (ingen punkt.

Dock uppstod ett annat problem: ugnen blev väldigt varm utvändigt, min kökstermometer mätte 130 grader utvändigt när den nådde topptemp. jag bestämde mig för att dra ut sladden, eftersom jag inte vet som var felet….

Bo§e
0

.>> >>
*…och det verkar som att man ska ange antal grader per timme. * >>>>
Ok…ja, kanske det är så (?), bruksanvisningarna till trots……
Och det är ju helt ok, bara man vet hur den "tänker"…

//////////////////////////

De 130 graderna:
Om du mätte direkt mot ytterhöljet, är det nog dessvärre ganska normalt, när ugnen jobbat ett tag….
Och vissa ugnar blir mer ytvarma än andra.
Ja, man kan bränna sig…….

(Därav mitt "tjat" i andra trådar, om att ventilera ordentligt, så att inte rummet blir för varmt. Helst under 40-45°C som varmast, så att inte automatiken "tappar orienteringen" när den mäter ugnstemperaturen.)

• Redigerat 2022-08-11 20:07 av Bo§e
Bo§e
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Olika versioner…?

På nätet hittade jag en manual till TC88, som skiljer sig från den jag hade tidigare.
Här visas tydligt att "rate" anges i grader per timma, och att "time" anges i timmar:minuter.
Se bild 1
(Här visas även SKIP, korrekt med ett plustecken…🙂)

I den manual jag hade tidigare ser det ut som på bild 2, dvs ALL tid, både "rate" och "time" anges i timmar:minuter…

Här bifogar jag också den "nyfunna" manualen i sin helhet.

Skall vi tolka detta som att TC88 finns i fler än 1 version, helt enkelt…?…med litet olika funktioner..

• Redigerat 2022-08-12 12:51 av Bo§e
AnnalinneaSvensson
0

Ha!!!
Så kan vi tolka det.
Den version du hittade stämde bättre med den instruktion jag fick till ugnen på engelska och fem andra språk. ( i alla fall i de vesäntliga delar som jag har studerat här ovan).
spännande!
var hittade du den??

Bo§e
0

AnnalinneaSvensson
0

Aha, tackar!

JennyTblom
0

Hej!
Ser att tråden är rätt gammal,men försöker
Jag har köpt en tc88 (äldre)
Kollat videon,läst manualer
På min finns 3 olika program p1 p2 p3
Gått in i samtliga,alla ser likadana ut
Först 0 där man ställer in fördröjning sedan 1 där tiden ställs följt av grader man vill ha upp den på….MEN när jag trycker på hö pilen igen för att komma till hålltider så finns inget. Den hoppar till nästa segment som ser likadant ut??
Hjälp!

Bo§e
0

Tänk på att varje segment består av en tid , och ett mål (°C) att jobba mot.
Utan måltemperaturen, vore tiden meningslös.

Om nan t.ex. lägger in ett skröjprogram (skissen), ser det ut så här.

Segment 1
Tid: 6:00 (6 timmar)
Mål: 600°C

Segment 2
Tid: SKIP (full fart)
Mål: 980°C ✱

Segment 3
Tid: 0:10 (10 minuter)
Mål: 980°C ✱

Segment 4
Tid: END
Mål: Inget mål.

✱ Om måltemperaturen är densamma i segment 2 och 3, får man en hålltid.
Tiden som anges i segment 3 blir då hålltiden.

Segment 4:
Om du anger SKIP här, utan att ange något mål, borde det bli END (har jag för mig…).

• Redigerat 2025-01-08 11:55 av Bo§e
Bo§e
0

Sammanfattande:
Hålltiden har ett eget segment.
För att få en hålltid, måste man ange topptemperaturen en gång till, i segment 3, så att den "vet" vilket mål den skall jobba mot, under de 10 minuterna (enligt exemplet ovan)

• Redigerat 2025-01-08 21:30 av Bo§e