Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningutrustning
Läst 95 ggr
Svante.Larsson
0

Blandade frågor problem och funderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Tänkte kolla om någon kunde svara på mina frågor som jag inte hittar något bra svar på när jag söker rundor.

1: får som ”porer” i glasyren. Hittar blandade svar på varför. Någon som vet varför?
Glasyren är rasberry mist från mayco som är bränd i 1250(se bild)

2: nu ett par gånger så har stengodset fastnat i sättplatorna även om det inte droppar någon glasyr under så när man lyfter så kan det saknas bitar ur dom.. fastnar inte under skröjbränningen, bara under glasyrbränningen.
Plattorna är ”målade” med 50/50 kaolin och kvarts.
Programmet ser ut såhär:
Skröj: 100c i timmen till 600-fullfart till 960-15 min utjämning-slut
Glasyr: 100c i timmen till 300-fullfart till 1250- 15 min utjämning-slut

3: köpte en lera från bo elanders som fick brännas i Max 1200c, klantade te mej och ställde in den i min 1250 ugn och leran blev nästan svart istället för röd… min fråga är då, blir den svagare i godset? Eller spelar det ingen roll?

4: tycker min ugn känns slö, 13 timmar tar den från att jag tycker på start tills den kört klart utjämningen. Då kör jag 100c i timmen till 300-fullfart till 1250- 15 min utjämning-slut
Ugnen är en chematex cft160 på 10kw och 380v.
Men jag har inget att jämföra men lixom.
Eller är detta ganska okej tid?

Mvh

Bo§e
0

1.
Glasyren är inte riktigt "färdigsmält".
Men det beror nog inte på för låg temperatur, utan snarare på att glasyren är tjockt pålagd, så att gaserna inte hunnit avgå.
Kanske litet för tjockt, m.a.o.

2.
Svårt att ge ett tvärsäkert svar, men det kan bero på att ugnen varit tätt tillsluten, så att ångorna från glasyrsmältningen inte fått avgå, utan i stället kondenserats på "allting" i ugnen.
Kan ge "klibb" av olika slag.

3.
Tror inte att det blivit särskilt mycket skörare, men möjligen litet mindre vattentätt….

4.
Ja, 13 timmar är ganska mycket.
Om elementen är hela, och du ändå får den tiden, kan man betrakta elementen som tämligen förbrukade….eller så har du ett påtagligt spänningsfall på elnätet, vilket en elektriker kan utreda….
Här kan också finnas en koppling till punkt 2, dvs ökat värmearbete som ger större mängder sintrings- och smältångor, och därav "klibbet"…..

Ja, det blev några snabba svar. Kanske dyker det upp mer synpunkter……

"Don't Panic" (Douglas Adams)

luddolera
0
  1. Du kan prova att pensla plattorna med 50/50 kaolin och aluminiumhydroxid istället. Om ugnen bränner högre kanske din plattsmet smälter lite och det kan vara anledning till att det fastnar