Keramik iFokus

Keramik

Läst 67 ggr
Pellams85
0

Lera 1143 Draycotte

Eftersöker erfarenhet kring lera 1143 draycotte,
Som är en väldigt trevlig engelsk lera att dreja. Det är sen mina bekymmer kommer, har skröjbränt till 950 grader, sprutglaserat, glasyrbrännt till 1245 med 20 min utjämning.
Oavsett glasyr jag lagt på får jag nålstick eller små bubblor. Någon som har något klokt tips?
Tänkte själv ev högre skröjtemp, kanske högre glasyrtemp, eller rent av kasta sprutpistolen och köpa en bättre. Glasyrerna är siktade i 100mesh sikt.

bjorn.lindberg
2

Kan det vara att det är lite större järnbitar i leran? Har märkt att det gärna ger nålstick med en del glasyrer. Prova att bränna till 1245 håll 20 minuter som du redan gör. Ta ner tempen till 1200 och håll 30 minuter. Iden är att glasyren fortfarande är rinnig nog för att hål och bubblor skall smälta ihop men inte varm nog för att göra fler bubblor. Järn självreducerar och släpper ifrån sig syre vid ungefär 1232 C, enligt 3Fe2O3 -> 2Fe3O4 + O -> 6FeO + 2O.

• Redigerat 2022-09-01 13:34 av bjorn.lindberg
Pellams85
1

#1: Tack för svar har fått rekommendationen av leverantören att gå högre i skröjen till 1040-1060 och jämna ut 20-30min för att leran kan innehålla biologiska rester som inte hunnit brännas ur vid skröj på 950. Ska testa båda metoderna, dock är min ugn inte inte rustad med den typ av automatik så det där bli någon forma av manuell styrning om jag först ska upp till 1245 sen sänka ner till 1200noch där åter hålla utjämning.

bjorn.lindberg
0

#2: OK, jag kan inte se att potclays har rekommenderat nån skröjtemp i sitt datablad (https://www.bathpotters.co.uk/userfiles/file/potclays-clay-analysis.pdf). Drejar 1110E (som de kallar 152-2110 förvirrande nog) och har haft liknande problem. Ett drop and hold program (gå till 1280 och håll 30 min på 1220 i mitt fall) har funkat bra för mig. Klart om du inte har en kontroller som är lätt att lösa sånt med så kan det ju vara en ide att prova nåt annat :)