Keramik iFokus

Keramik

Läst 95 ggr
Snuffakeramik
0

säkringar ugn?

Fick bara för mig att det inte går att ha högre säkringar än vad ugnen kräver. Kan man det?
Får kanske möjlighet att köpa en beg ugn naber 100 rund som är 7kw o kräver vad jag fattar 13A säkring…
Jag har 16A nu på ugnsuttaget (och kan inte sänka då det också används till annat).
Förvirrad

Bo§e
0

Du kan lugnt köra med dina 16A säkringar.
Att det finns en mariginal uppåt är ju bara bra…!
🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
0

#1: Ugnen är väl en säkring i sig själv? Tänker på ugnen som en väldigt stor glödlampa, en helt resistiv last. Om du hade kopplat på för mycket spänning så brinner elementen av och ingen ström kan gå genom kretsen.

Bo§e
0

#2: Javisst är ugnen som en stor glödlampa….dvs en strömförbrukare.

Den kan aldrig belasta nätet med mer än sin egen resistens.

Därför spelar det ju ingen roll hur höga säkringar man har, så länge säkringarnas amperetal överstiger ugnens….
Och helst med litet mariginal, inte minst om man kör andra saker på samma säkringsgrupp.

• Redigerat 2022-09-07 11:37 av Bo§e
ler
0

Att man har säkringar är ju dels för att inte överbelasta systemet så är det ledningar som är beräknade för 16 A så är gränsen där och en ugn kan vara en del av totala strömuttaget och överbelastning kan bli ett faktum, och då smälter ju inte elementen och ugnen är då ingen säkring. Så man får helt enkelt bara använda så mycket ström som systemet tillåter.

Bo§e
0

#4: Jo självklart….
Om man av någon anledning vill höja husets säkringar till mer än 16A, måste husets kablar dimensioneras därefter.
Det finns ju klara byggdirektiv för detta, och de är till för att skydda huset.

Men med en given nätspänning (och den är ju tämligen konstant) kan ugnen bara belasta nätet med sin egen effekt

Så, förutsatt att husets elinstallation är reglementsenligt utförd, kan Snuffakeramik bara tuta och köra, så länge husets 16A-säkringar inte belastas med mer än 16A….

Och så är ju tanken.
Ugnar, som denna 7 kW Naber, levereras från fabrik med kabel och stickpropp av "16A-typ", eftersom den är anpassad för denna standard.

• Redigerat 2022-09-07 12:13 av Bo§e
Snuffakeramik
0

tack för alla era svar!
MIn gamla ugn, pahdeltherm 175 cerline(eller nåtsånt) är på 10,5 kw och har för mig att elektrikern som installerade den sa att jag inte skulle använda något annat elslukande som spis etc samtidigt som ugnen går för fullt för att husets säkringar ska klara det.

En ugn på 7kw belastar såklart mindre, men några andra frågor i sammanhanget…

Orkar denna naber 100/7kw köra upp till 1250-60 inom en rimlig tid?
När det är dags att byta slingor, kan man då byta till några som ger lite högre effekt i en sådan ugn?
Tänker att även om den kanske är lite klen nu så kan det ju vara en bra affär om priset blir bra…

Tack för att ni delar med er av allt ni kan!

Bo§e
0

Din Padeltherm på 10,5 kW:
Effekten ligger så nära "smärtgränsen" för 16A, att det är olämpligt. Varje bränning kommer att "hänga på kniveggen", och avbrott vill man ju inte ha, om man slipper….
Ingen elektriker borde rekommendera det.
Den ugnen kräver att man säkrar upp ett steg, till 20 eller 25A.
Eller chansar….😬

Din 7 kW Naber:
Den borde normalt klara upprepade 1250°C-bränningar "rätt ok", förutsatt att elementen är i skapligt skick.
Höja effekten…?…ja det går, inom rimliga gränser (och det vore säkert nyttigt).
Jag skickade dig ett PM….

• Redigerat 2022-09-07 14:35 av Bo§e