Keramik iFokus

Keramik

Läst 147 ggr
nyburgaren
0

Vill veta mer

Är det någon spm känner vid namn Hans wohlbring? Hittat hans namn på recept som addreserats till keramiker i Höganäs! Tydligen är jag väldigt intresserad 😀 eftersom Han har tydligen stor kunskap i glasyrkemi

Bo§e
0

Hej,

Hans Wohlbring är ett företag, nära Koblenz i Tyskland, som säljer allehanda material och tillbehör för keramiker.

https://www.keramikbedarf.de/

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ihr kompetenter Partner für keramische Farben, Glasuren, Engoben, Sinterengoben, Farbkörper, Porzellanmalfarben, Rohstoffe und Tonmassen. Edelmetallpräparate von Heraeus, Rohstoffe und Fertigmassen von Sibelco, Witgert und Imrys' (KPCL). Töpferscheiben v Shimpo, Öfen v Rohde & Nabertherm
nyburgaren
0

Ja ett företag det har jag förstått! Men personliga brev signerade med hans namn hör mig nyfiken! Lever han tydligen står det Brodab Österling med på brevet! Hade han kopplingar dit också

Bo§e
0

Personen Hans Wolbring känner jag inte till, och frågan är om han fortfarande är i livet.
Jag kan tänka mig att han var bekant med Charlie Österlind, och då hamnar vi en bit bakåt i tiden…..

nyburgaren
0

Då är det historia på en bit papper! Klart man blir nyfiken!

Bo§e
0

Kul med historia…
Jag har också en känsla av att Hans Wolbring stod nära Degussa AG (på ett eller annat sätt), men är inte helt säker…
Kanske ett spår att nysta i….?

nyburgaren
0

Just gamla Degussa frittor är inblandade i recepten! Så självsäkert träffar dom rätt där dom ska va! Men det är frittor som ej säljs mer idag!

Bo§e
0

Ja, familjen Österlind (Brodab) handlade mycket med Degussaprodukter, och vi som lever nu, minns väl mest Degussa porslins- och glasfärger, och guld och platina, men om vi går någon generation bakåt, var Degussas glasyrer och frittor ganska vanligt förekommande….

Jag har ibland stött på gamla Degussaglasyrer, som legat länge bortglömda i skolor m.m. och ibland har det dykt upp någon Degussafritta, t.ex. i dödsbon, vid enstaka tillfällen….
Garanterat "toxiskt" enligt dagens norm…🙂

• Redigerat 2022-09-07 20:07 av Bo§e
nyburgaren
0

Bättre förr dom hade många degussa frittor med kompletta analyser och Hofverbrgs handledning i glasyrkemi! Man lärde dig blanda alla möjliga glasyrer då😀 idag finns inte samma möjlighet för den som vill lär sig mer! Allt är ju farligt mer eller mindre köpte en rakapparat för ngn vecka sedan! Där stod i bruksanvisningen att man inte fick svälja batterierna! Är vi nu så dumma så glasyr materialerna livsfarliga för oss😀😀😀

ler
1

Jag har jobbat en kort tid på Degussas laboratorium och har deras recept på glasyrer. Dom gick samman med franska cerdec för över 20 år sedan och det företaget blev köpt av ferro. Jag tror inte att Hans Wolbring lever, han startade i början av 50talet, i dag är det herr Geisler som är ledaren på Wolbring.