Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglaseringkeramik-bränningkeramikugnar
Läst 103 ggr
Alexandra
0

Temperatur ugn?

Hej!

Då jag typ misslyckats med varenda glasering och inte har nån koll på temperaturerna. Så tänkte jag höra med er om ni kan hjälpa mig att ge mig råd på temperatur så jag inte förstör allt. Hoppas det är ok för er här på keramik i fokus? Behöver verkligen hjälp!:)

Jag har glaserat min stora skål och krukor i havsblå nr 5552 och i transparent 2209 för några skålar. De har 1220-1260 grader och transp i 1220-1280 och skålarna är i porslin "china" som har temp 1180-1280.och de andra i en vit stengodslera temp mellan 1000-1300. Och de här ovan vill jag köra i ugnen och få fram den där fantastiska havsblå och den fina blanka transparanta looken.

Nu till min fråga: Vilken temperatur, i vilka höjningar och hur länge på högsta temperatur osv. Jag har en rohde ugn med en bra display där jag kan ställa in ungnens temperaturer etc. Om ni har möjlighet så skulle jag bli så otroligt glad för lite hjälp då jag är lite less på att förstöra allt vid glasering. Och skulle verkligen vilja ha en lyckad bränning. Ha en fin kväll!:)

Bo§e
0

Sådana här glasyrer är känsliga för tjocklek och temp/värmearbete.
Om man bränner Havsblå 5552 för högt, eller lägger på den för tunt, vill den blå färgen dominera.
Bränner man den "lagom" högt och lägger på den tillräckligt tjockt, kommer de gröna/blågröna tonerna fram.

Svårt att ge sådana här råd, men om du inte lägger på glasyren alltför tunt, och bränner till 1235-1240°C, skulle jag tro att glasyren kommer till sin rätt som den är "tänkt"…

Programmet kan se ut så här:

• 100°C/h till 300°
  • SKIP (full fart) till 1235°C
  • 10 min. utjämning
  • END

(bra standardprogram för de flesta "köpeglasyrer")

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-09-21 19:01 av Bo§e
Alexandra
0

#1: Provar det, tack än en gång för hjälpen!:)

anna.berg59@gmail.com
0

#0: jag förstår hur du tänker men jag skulle nog göra glasyr prover ändå

Man lär sig mycket på det och det känns tryggare

Visa gärna dina resultat