Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 154 ggr
marben
0

Skröjbränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag brände min första skröjbränning i helt ny Kittec ugn ( bränt in den innan) program 100- 600 skip 950 15 min utjämning. Fick väldigt olika resultat!
Den ljusa ängeln längst ner i botten den mörka längst upp. Se bild med lera och föremål
Tacksam om någon vet varför det blir så här?

Bo§e
1

Har nog aldrig sett en svart lera som kan variera så mycket….

Kontrollfråga 1: Är du alldeles säker på att det är samma lera….?
(ja, frågan måste ju ställas…)

Kontrollfråga 2: Ser du några färgvariationer inom paketet, om du skär genom leran…?
(skulle kunna vara dåligt mixad…)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

marben
0

Ja det är samma lera.
Även fler saker som är ljusare, kan det vara så att leran har påverkats av att jag la den svarta leran i skålar gjorda av vit lera VM2502.Dessa skålar har också stått obrända i ca 1 år.
Tror det paket jag använt till dessa saker är slut. Det som är rätt nyöppnat verkar ok när jag skär igenom det

bjorn.lindberg
1

#2: Du hade en liten figur i en skål när du skröjbrännde? Jag har sett det på andra leror också, om man har säg nån stor skål som man stoppar några muggar i och sen skröjbränner så kommer muggarna i skålen ha en annan färg än de som stod fritt. Har däremot inte märkt nån som helst skillnad i resultatet när man sen glasyrbränner. Antar att de som står lite skyddat i skålen blir bränt en halv kägla lägre.

Bo§e
1

#3: Ja, det är ju ett känt fenomen, men det vänstra föremålet ser ju så "jämnt rött" ut..!
Inte minsta flammighet, eller ens spår av manganet i den svarta leran….

Kanske vi får se "facit" efter nästa bränning.
Själv skulle jag nog gardera mig och skydda plattan under just det föremålet…

bjorn.lindberg
1

#4: Nej det verkar ju rimligt att anta att det är nån annan lera, gör som Bosse och ställ nån skål eller nåt under så den inte smälter till en pöl och förstör plattorna.

marben
0

Tack Björn och Bosse
Jag återkommer efter glasyrbränningen med resultatet. Kommer vara noga med att skydda ugnsplattorna. Har aldrig tidigare i min gamla ugn varit med om att leran smält då jag använt den tidigare.

bjorn.lindberg
0

#6: Nä det är väl kanske inte speciellt hög risk för att det smälter, men det är också typ det värsta som kan hända och relativt enkelt att skydda sig mot. Du får återkomma med resultat när det är bränt antar jag :)

marben
1

#4: Nu är bränningen klar allt funkade som förväntat ingen skillnad på färgen på föremålen😊🙏

Bo§e
0

Vad bra..!
Svårt att tänka sig att de skulle få samma färg till slut…
🙂

Ulla
0

Otroligt att färgen på samma lera kan variera så mycket i skröjbränningen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_