Keramik iFokus

Keramik

Läst 250 ggr
Trolmen
0

Bullers rings

Någon som använt eller har insikt i Bullers pyrometric rings?
Gissar att dom inte är billigare än käglor men man behöver ju inte alla olika nummer.
finns det nackdelar med dessa?

Bo§e
2

Bullersringar ser man sällan utanför industrin.
Det är ett mycket exakt sätt att mäta värmearbetet i en ugn, på ett kvantifierbart sätt, så att man exakt kan avläsa alla förändringar som påverkas av elementens åldrande, nätspänning, skillnader på olika platser i ugnen, och allt annat som förändras, och som kan störa en produktion.
Bullersringar är också ett bra sätt att mäta skillnaden i "karaktär" mellan olika ugnar.
Osv…..

Käglor är ett väldigt bra hjälpmedel, men ett kägelresultat anges ju oftast som "den stod på tjugo över 4" eller "banan" eller "elefantsnabel"….dvs värden som lämnar fältet öppet för egna eller andras tolkningar.
Inte särskilt vetenskapligt, men det funkar ju, inom sina begränsningar….

Med Bullersringar får man all data i siffror, som inte kan missförstås, och som går att bygga statistik av…

Bullersringar är ett mycket bra system i miljöer där exakt produktkontroll är avgörande, men för en "studiokeramiker" eller "hemmakeramiker" kan detta kännas litet "overkill", eftersom man kommer ganska långt med vanliga käglor, när värmearbetet skall mätas.
Men jag kan tänka mig att Bullers-systemet skulle kunna vara till stor hjälp för den som t.ex. jobbar med porslin och annat känsligt, där full kontroll belönas….men jag tror inte att jag känner någon som jobbar med Bullersringar, utanför industrin..

Här visas hur det fungerar:
https://www.youtube.com/watch?v=vv3GtfwS2sY

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Mantec Technical Ceramics has been successfully manufacturing the industry standard Bullers™ Rings for over 110 years, which enable ceramic manufacturers to ...
  • Redigerat 2022-09-22 14:43 av Bo§e
Bo§e
1

Lägger till: Om man skall nämna någon nackdel med Bullersringar, är det väl att man inte kan se processen i realtid, som man kan med käglor (dvs om ugnen har ett lämpligt kikhål).

• Redigerat 2022-09-22 16:21 av Bo§e
WaterWell
0

#2: Hej Bosse!
Om man vill få tag på ett 10-tal Bullers pyrometic rings. Vet du var dom finns att köpa för snar leverans.
På Mantec är miniorder 800 st..
Ringde Cebex kundtjänst och dom sa att dom inte har det i sortimentet.
Har sökt Ferro i Frankfurt men inget svar än..
https://www.ferro.com/products/product-category/industrial-specialty-materials/process-temperature-control-rings/process-temperature-control-rings-ptcr 

Tacksam för tips!

Ferro Process Temperature Control Rings (PTCR) and PTCR micrometers offer tight temperature control across a wide range of temperatures and firing processes.
Ferruma
0

Vi använder bullersrings i ateljén där jag är verksam. Av ingen särskild anledning tror jag… käglorna tog slut, någon köpte bullersrings och på den vägen var det.

WaterWell
0

#4: Hej!
Finns det möjlighet att köpa några av er @Ferruma? Eller låna/hyra om dom är återanvändbara? Var är ni verksamma?

Bo§e
0

#3: Hej,
Det verkar vara svårt att hitta någon som säljer bullersringar i småförpackningar, åtminstone i närområdet.
Men, kanske någon duktig googlare lyckas bättre än jag..?

(Den som köper bullersringar: Glöm inte att köpa den tillhörande mätaren ! )

Leverantörer som inriktar sig på studio- och hobbykeramiker, har inte sysslat med bullersringar så länge jag kan minnas, och det är inte så förvånande, eftersom man har bäst nytta av detta system vid löpande kontroll av en industriell produktion. För att få kontinuitet i provtagningarna krävs ett systematiskt och långsiktigt arbete som helst inte får upphöra…
Bullersringar är ett värdefullt hjälpmedel när man t.ex. trimmar in hastigheten hos en tunnelugn, anpassar bränndata till materialförändringar m.m.

Men, som jag nämnde tidigare, kan jag tänka mig att även en studiokeramiker som inriktar sig på porslin (t.ex.), kan ha stor nytta av bullersringar, eftersom här ställs särskilt stora krav på bränningskontroll, och förståelsen av värmearbete.
Eller, om man helt enkelt är lagd åt det analytiska hållet, och vill kunna kvantifiera, för att skaffa långsiktig kunskap via uppbyggd statistik….

Bullers-systemet ger möjlighet att omsätta värmearbetet i siffror, något som vi inte är bortskämda med.
Käglor däremot, visar värmearbetet i "bilder", dvs vi beskriver ett kägelresultat som "kvart över tre", banan, stående elefant, liggande elefant, pöl, och liknande, vilket inte går särskilt bra att kvantifiera….

Men, käglor är också ett bra hjälpmedel, och de har, föga förvånande, blivit helt dominerande bland studio- och hobbykeramiker, pga enklare handhavande, och "hyfsade" noggrannhet (dvs om man lär sig hur de skall tolkas)

Inom parentes: Jag saknar ett lämpligt kikhål på många moderna hobbyugnar….hur skall man då kunna se käglorna falla i realtid, och därmed få förståelse för värmearbetet….?

• Redigerat 2022-10-01 08:53 av Bo§e
WaterWell
0

#6: Stort varmt tack för omfattande svar!

Trolmen
1

#4:Hans Wollbring har Ferros ringar. 21,36 EURO för 15 st

Bo§e
1

#8: Ja, se där…den som söker finner….🙂
Och det var ju inte alltför långt bort (inom EU)

Ferruma
1

Ja, våra är köpta i Tyskland.