Mörka fläckar skröjat gods
Hej! Efter jag skröjbränt så får vissa av mina grejer mörka fläckar på sig. Jag använder stengodslera och bränner på 960°C. Jag har haft samma problem en gång tidigare. Tänkte då att det inte skulle synas efter sista bränningen med glasyr och allt på. Men det blev ännu tydligare.
Har testat att slipa bort det försiktigt med sandpapper men det går inte.
Bild på hur det ser ut på skröjat gods och efter sista bränningen.
Vad beror detta på och finns det något sätt att fixa det? Så tacksam för hjälp! :)
Har svårt att tro att det beror på bränningen.
Det liknar snarare "nedsmutsning" av någon främmande lera.
Att det framträder tydligare efter glasyrbränning, styrker den teorin…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Okej, jag har bara en och samma lera. Kan det vara så att det är torkad lera som råkat kommit in? Ibland torkar leran på kanten av påsen och blir som små smulor/korn.
#2: Nej, om det är samma lera, borde det inte kunna hända.
Något verktyg eller svamp som råkat ha något annat keramiskt ämne på sig…?
Ett glasyrkorn på/i en svamp skulle kunna åstadkomma något liknande.
Eller om ett verktyg var rostigt eller oxiderat på annat sätt…?
Eller, i sista hand, kanske leran själv är förorenad av någon annan lera…?
Inte så vanligt, men det händer ibland…
- Redigerat 2022-10-16 13:35 av Bo§e
#3: jag använder stengodslera WB04048N från cebex. Och det är den enda leran jag använt. Kan det vara så att svampen kan haft rester från glasyr på sig? Har använt samma svamp till att torka av glasyr.
Ja, jag gissar att svampen är boven…
#5: Attans! Vet du om det finns något sätt att rädda de som fått fläckar på sig?
Ett sätt vore att måla en dekor med glansguld- eller platina över fläcken, och bränna i ca 790°C (dvs skålen som redan är glaserad)
Saker som bara är skröjbrända kan du glasera med en glasyr som är färgstark och täckande, så försvinner säkert fläcken…