Ugnsfråga!
Snabb ugnsfråga! Min ugn har stängt av sig någon gång under natten, oklart vid vilken temp, den har inte nått topptemp i alla fall enligt min gamla enkla automatik.
Visade sig att en säkring gått.
Just nu är den på 500 grader, har svalnat från 600 sedan jag kom. Petade in en ny säkring och ugnen har gått igång igen. Ska jag fortsätta köra programmet upp till 1260 eller ska jag låta svalna och köra om? Kan det påverka godset på något sätt?
Får ju också se om även denna säkring går. Tacksam för råd!
Rent bränningstekniskt är det inga problem att bara låta bränningen fortsätta.
Beroende på vid vilken temperatur strömavbrottet skedde, kanske glasyrerna kommer att se litet annorlunda ut än man tänkt sig, men….kanske inte, om man har tur…
//////////////////////////
Men digitala styrningar kan reagera på olika sätt när man startar om vid hög temperatur.
Om man startar upp programmet från början (dvs väljer program och trycker start), kan det hända att automatiken "vill" börja med det första, långsamma segmentet, vilket gör den förvirrad när temperaturen redan är så hög, och den kan bete sig konstigt eftersom programmet startats med "fel" ingångstemperatur.
Om det händer, kan man helt enkelt lägga ett nytt program med "full fart" redan från början, så löser det sig.
Nämner detta eftersom det ibland kan skapa huvudbry när man "drabbas" första gången.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-10-17 13:08 av Bo§e
Hm, ja tänkte också på det. Bevakar den noga nu för att se hur mycket den höjer med.
Ugnen satte igång i sig själv när jag bytte proppen, så jag tänker att den liksom hakar in där den hakade ur. Återkommer med rapport! Och också spännande att se om även denna säkring går.
Stort tack!
Ja, om den satte igång själv när du bytte proppen, kanske den "förstått" att den bara skall fortsätta.
"Förvirringen" brukar ske när man väljer programmet på nytt och trycker start.
Men, håll litet koll, tills du ser att den fortsätter med full fart..
Man kan gå in i programmet och ge besked om att den skall starta segmentet vid den temperatur som ugnen har vid just det som den har
#4: Beror på vilken styrning man har.
Den funktionen finns inte på alla.