Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasyrer
Läst 147 ggr
kinnekulle
0

Gul stengodsglasyr matt

Hej alla. sliter mitt hår..vill så gärna gärna få fram en gul 1250 graders stengodsglasyr..inte helt täckande utan lite lagom tecknande kanter..tänker lägga den på en mörkbrun lera..men vill ha den semimatt..till matt…please någon..fick ett fantastiskt fint förslag..men den innehöll saker som jag inte får tag på här i sverige..
Tänker att den kanske ska innehålla rutil..kanske järn…kanske titan…
Men allt jag provar bli väldigt tråkigt täckande diarré typ…

bjorn.lindberg
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0: Jag har provat Yellow Salt från High Fire Glazes, 1.1 delar järn i reduktion, 2-2.5 delar i oxidation ger en ganska svag gul färg. Den blir halvblank, gissar att du vill ha en mattare. Det finns en glasyr i Mid Range Glazes, Rons Yellow, som jag har blandat och fick en matt gul, men nu kollade jag på receptet och den innehåller en fritta som jag inte använder så jag har modifierat receptet. Skall kolla i min bok i verkstan i morgon och se om jag hittar igen provet. Återkommer. På bifogad bild, Yellow Salt.

kinnekulle
0

Åh tack..det vore superbra…jo det är rn mattare jag är ute efter

Ålands folkhögskola
1

Jag har recept till en oxidationsglasyr med nickel, kon 7, om du är intresserad. Kan lägga upp här om du är intresserad.

bjorn.lindberg
0

Hej igen, nu har jag kollat på min modifierade Rons Yellow. Hittade inte provet så det kan vara att det ser ut som skit, men som jag minns det blev det en matt citrongul.

Kalifältspat NGP 40
Krita 10
Kaolin 10
Molochite Fin 10
Dolomit 15
Benaska 8
Röd Järnoxid 1
Tenn 4

Gissar att du kan byta ut Molochite mot kalcinerat kaolin, tror inte det spelar nån större roll. Jag brände den till kägla 8, gissar att den går högre.

kinnekulle
0

#3: hej hej testar gärna erat recept men får inte tag på nikeloxid ..vet du något ställe!)

kinnekulle
0

#3: supert -tack♡

Ålands folkhögskola
0

Ursäkta att det dröjde, jag måste hitta anteckningsboken..
Nickel gul glasyr kon 7
Fältspat FFF 29
Natrium fältspat 20
Dolomit 23
Kalk 4
Bentonit 13
Titan dioxid 9
Nickel oxid (eller karbonat) 2

Jag brukar torrblanda bentonit och fältspat innan jag hälla in i hinken med vattnet, annars är bentonit besvärligt. Originalreceptet hade Nickeloxid, men själv har jag ersatt oxiden med karbonat och fått en fungerande glasyr.
Ska inte överbrännas.