Keramik iFokus

Keramik

Läst 256 ggr
Allinagain
0

Kristallglasyr 5

Börjar närma sig skarpt läge med kristallglasyr..
Tänkte kolla vad som gäller med zinkoxid.
Ska den vara kalcinerad eller inte.??
Det jag köper i Sverige..är det kalcinerat?
Tack på förhand!!

Bo§e
0

Zinkoxiden som säljs av våra vanliga leverantörer är inte kalcinerad.
Om den vore kalcinerad, skulle detta vara angivet, och den skulle definitivt vara dyrare…

Om det enbart står Zinkoxid (ZnO) i ett recept, kan man utgå från att den inte skall vara kalcinerad.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-25 14:11 av Bo§e
Allinagain
0

Tack Bosse!! Då vet jag!

Ålands folkhögskola
0

Vid vilken temperatur ska zinkoxid kalcineras? Jag har testad köra i skröjbränningen, men det tycktes inte göra någon skillnad

nyburgaren
0

Väg den innan skröjbränningen och efter se skillnaden! Tar upp mycket fukt

Bo§e
0

Den är kalcinerad redan under 900°C, så en skröj borde räcka.

ler
0

Nu tänker ni fel ZnO är ju precis det samma som det blir när man kalcinerar nämligen ZnO, så det skulle vara dumt att offra energi på det, man måste tänka på vad det skulle göra med materialet om man skall kalcinera

Bo§e
0

#6: Ja, men påverkas inte vikten…?
Det skulle ju kunna förändra doseringssiffrorna, även om det givetvis är ZnO både före och efter.

?

• Redigerat 2022-10-27 00:19 av Bo§e
nyburgaren
0

Kalcinerade zinkoxid och den förlorade 10 procent vikt! Den hade legat i garaget en tid antagligen sammlat på sig fukt! Har zink som har klumoat ihop sig i små hårda bitar den har jag slämgt!

Allinagain
0

Anledningen till min fråga är att i vissa recept på kristallglasyr står det kalcinerad zinkoxid och i vissa står det bara zinkoxid.
Den man köper är väl okalcinerad tror jag.
Ingen aning om det har nån praktisk betydelse..

bjorn.lindberg
0

#9: Man kalcinerar för att det inte skall bli en massa klumpar i råmaterialet. Antar att på vissa påsar skriver tillverkaren "Calcined Zinc Oxide" och då skriver receptförfattaren det också?

Tony Hansen skriver en del om Zinc Oxid: https://digitalfire.com/material/zinc+oxide

Alternate names: ZnO, Zincite, Zinc 99 - Digitalfire Reference Library (no ads)
nyburgaren
0

Då kan det vara säkrast att kalcinera innan man gör prover på kristaller där 5 grader upp eller ner i ugnen har stor betydelse för kristallbildningen!

Bo§e
0

Ja, man kan såklart göra mycket mer exakta och repeterbara invägningar när det fria vattnet är borta ur materialet.

Det finns även andra material som är benägna att dra fukt från luften, och därmed få "fel" vikt.
Gerstley Borate t.ex.
Men man får förstås inte ha så hög uttorkningstemperatur att materialet börjar flussa….

ler
0

Zinkoxid kan inte flussa om det inte finns någon glasbildare men zinkoxid har själv en smältpunkt på 1975 grader. Om man tar ett material som är framställt som om det var kalcinerat så blir det ingen skillnad om man gör det. ZnO är ZnO oavsett vad

Bo§e
0

Hur skall vi tolka ordet "kalcinera" på rätt sätt ?
Jag har en känsla av att det ibland används litet slarvigt och missvisande…

För mig har "kalcinera" alltid betytt att man med hjälp av värme omvandlar ett material från rått och vattenabsorberande till vattenolösligt.

Men ordet dyker ibland upp när det bara gäller uttorkning.

Och ibland sägs "kalcinera" när ett ämne faktiskt tillåts smälta…

Jag inser att min tolkning kan vara för snäv, och skickar frågan vidare….

nyburgaren
0

Fel uttryck ingen kslcinering sker utan en torrbränning av ett material ska det vara!

Bo§e
0

Menar du torrbränning rent allmänt…?

För det finns ju två sorters "torrbränning":

1. Som tar bort det fria vattnet.
  2. Som även tar bort kristallvattnet (om sådant finns)

nyburgaren
0

Att ta bort det fria vattnet

Bo§e
0

Ok, tack ! Då fick ju min tolkning litet stöd 🙂, dvs att kalcinering betyder att kristallvattnet försvinner.

Men, skall ordet användas även om ett ämne tillåts flussa/smälta….?
Är det verkligen kalcinering, enligt ordets betydelse…?

• Redigerat 2022-10-28 19:32 av Bo§e
ler
0

Nej inte nödvändigtvis, kalcinera betyder att bränna utan något smältförlopp

Bo§e
0

#17 och #19: Tack ! Ja, då var jag ju inte alldeles fel ute….

ler
0

Att kalcinera betyder inte nödvändigtvis att det är kristallvattnet som skall bort, det kan lika gärna vara att man vill koppla samman olika ämnen

Allinagain
0

Hmmm tack för era inlägg..
Vad tycker ni?
Ska jag köra en bränning för att kalcinera zinkoxid eller köra ändå?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade den här texten på en keramiksajt.

ler
0

Ja men den texten talar ju bara om att man torkar den. Om man skall vara så noga så måste man ju kalcinera alla material eller låta bli. Det viktigaste är att man har täta förpackningar då är detta inget problem

Bo§e
0

#24: Javisst, och det bekräftar vilken spretig betydelse ordet kalcinera har fått….

På en annan sajt beskrevs torkning av zinkoxid till 200°C, och de kallade även det för "kalcinering"….

• Redigerat 2022-10-30 16:31 av Bo§e