Keramik iFokus

Keramik

Etikettchematex
Läst 130 ggr
brimmis
1

"skorstenen"

Ny fråga och fler kommer säkert!
Läste mej till att skorstenshålet ska täckas i slutet av glasyrbränning men ska det vara helt öppet före? Och ska det vara öppet eller stängt vid skröjbränning?
Tack på förhand.

bjorn.lindberg
0

Oklart om det spelar nån roll, beror på glasyrern i fråga. Jag har det alltid öppet genom hela bränningen, har inte sett att det gör nån som helst skillnad.

brimmis
0

#1: Ok, tack för svar!

Bo§e
0

"Halvöppet" genom hela bränningen brukar gå bra.
Då spar man åtminstone litet energi, samtidigt som gaserna från den smältande glasyren hinner ge sig av…

Om man har "helstängt", kan man få problem med blanka fält på matta glasyrer, och mängden "klibb" på allting i ugnen ökar….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
1

#3: Jag har gjort som du rekommenderat och gjort en skåra i pluggen till skorstenshålet. Har numera rörligt elavtal och bränner när det är som billigast, dvs under natten. Då kan kan jag inte följa med i bränningen på samma sätt om jag gjorde förut.

Här är en länk till ett inlägg där du har visat hur det kan se ut.
https://keramik.ifokus.se/discussion/1498874/stanga-ventil-vid-branning

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
  • Redigerat 2022-10-28 18:02 av Ulla
Bo§e
0

#4: Ja, det är ett enkelt sätt att åstadkomma kvartsöppet, halvöppet osv…

Men det finns även ugnar som har ett litet hål upptill (t.ex. Nabertherm) som inte skall stängas.
Dessa ugnar har då ett spjäll i botten, och då kan man ställa det på önskad öppningsgrad…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ijonsson
0

#4: Funderar på det du skriver om rörligt elavtal… Själv har jag gått över till timavläsning i verkstan där jag har ugnen, då kan jag ha nytta av de billigare timmarna natt/helg. Om jag har rörligt är det samma pris oavsett tid på dygnet, det blir ju ett snittpris som sätts sist i månaden.

Eller du menar kanske bara att du bränner på nätterna för att inte belasta elnätet mer än nödvändigt…det är ju också bra👍