Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningautomatik
Läst 143 ggr
.:Frön:.
0

Bentrup TC 66 automatik Felmeddelande E A1

När jag skulle köra en skröjbränning (lergods), fick jag ett felmeddelande på min automatik:

E A1
I instruktionsboken står det:
Brännprocessen har avbrutits på grund av ett problem vid temperaturmätningen (se ovan) (överlopp i regleringskanalen).

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med att försöka förklara vad felet är? Och vad jag behöver åtgärda.

• Redigerat 2022-10-29 19:55 av .:Frön:.
Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det tyder på något slags instabilitet i mätkretsen, och det kan betyda flera saker.

/// Kanske termoelementets kabel är ärgad vid anslutningen till termoelementet (?)

/// Kanske termoelementkabeln är skadad på något sätt, och "skaver" mot godset någonstans (?)

/// Kanske kabeln är av fel sort (?)

/// Är kabeln skarvad någonstans (?)

/// Kanske dålig kontakt vid TC66:ans stickkontakt (mot ugnen) Dra ur och sätt i den några gånger.

Nu vet jag inte om du har en "o-mekad" ugn eller om den har blivit ombyggd eller ändrad på något sätt.
Om den är helt original och "o-mekad", kan du stryka punkterna 3 och 4 ovan.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-29 20:26 av Bo§e
0

#1:
Tack!
Den är o-mekad och har fungerat klockrent tills nu. Jag kollade till den vid ca 350 grader… när jag kollade senare hade felkoden kommit och programmet var avstängt.

Bo§e
0

Kan du visa kontakten där TC-66:an är inpluggad mot ugnen…

0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#3:

Bo§e
0

Tack ! Ja, jag ville bara se om originalkontakten sitter där, vilket den ju gör…!
Då är ugnen troligen o-mekad, och har på senare tid fått denna TC66, med passande kontakt. Helt ok, som jag ser det.

Börja då med att dra ur och sätt i denna kontakt några gånger, om det skulle ha blivit något glapp där. (Inte alls ovanligt)
Testa sedan.

Om det inte hjälpte, gå vidare och undersök punkt #1 och #2 på checklistan ovan.
Och testa.

0

#5: Tusen tack för din hjälp!
Det betyder mycket för mig! 🧡
Jag ska testa… återkommer. 👍🏻

2

#5: Tusen tack Bosse!
Med hjälp av dina tips och engagemang, så har jag nu en fungerande ugn igen. 🙏🏻