Bentrup TC 66 automatik Felmeddelande E A1
När jag skulle köra en skröjbränning (lergods), fick jag ett felmeddelande på min automatik:
E A1
I instruktionsboken står det:
Brännprocessen har avbrutits på grund av ett problem vid temperaturmätningen (se ovan) (överlopp i regleringskanalen).
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med att försöka förklara vad felet är? Och vad jag behöver åtgärda.
- Redigerat 2022-10-29 19:55 av .:Frön:.
Det tyder på något slags instabilitet i mätkretsen, och det kan betyda flera saker.
/// Kanske termoelementets kabel är ärgad vid anslutningen till termoelementet (?)
/// Kanske termoelementkabeln är skadad på något sätt, och "skaver" mot godset någonstans (?)
/// Kanske kabeln är av fel sort (?)
/// Är kabeln skarvad någonstans (?)
/// Kanske dålig kontakt vid TC66:ans stickkontakt (mot ugnen) Dra ur och sätt i den några gånger.
Nu vet jag inte om du har en "o-mekad" ugn eller om den har blivit ombyggd eller ändrad på något sätt.
Om den är helt original och "o-mekad", kan du stryka punkterna 3 och 4 ovan.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-10-29 20:26 av Bo§e
#1:
Tack!
Den är o-mekad och har fungerat klockrent tills nu. Jag kollade till den vid ca 350 grader… när jag kollade senare hade felkoden kommit och programmet var avstängt.
Kan du visa kontakten där TC-66:an är inpluggad mot ugnen…
Tack ! Ja, jag ville bara se om originalkontakten sitter där, vilket den ju gör…!
Då är ugnen troligen o-mekad, och har på senare tid fått denna TC66, med passande kontakt. Helt ok, som jag ser det.
Börja då med att dra ur och sätt i denna kontakt några gånger, om det skulle ha blivit något glapp där. (Inte alls ovanligt)
Testa sedan.
Om det inte hjälpte, gå vidare och undersök punkt #1 och #2 på checklistan ovan.
Och testa.
#5: Tusen tack för din hjälp!
Det betyder mycket för mig! 🧡
Jag ska testa… återkommer. 👍🏻
#5: Tusen tack Bosse!
Med hjälp av dina tips och engagemang, så har jag nu en fungerande ugn igen. 🙏🏻