Bottenfälld glasyr
Det ser ut som att glasyren varit alldeles för tunn, antingen pga för mycket vatten, eller pga att den var bottenfälld och inte upprörd…..eller en kombination av båda…
Det kan vara svårt att glasera om, eftersom leran nu är sintrad och inte suger fast glasyren (den rinner av)
Men om man värmer föremålet, så att man nätt och jämt kan ta i det, och glaserar på en gång, finns en chans att glasyren torkar fast på det varma föremålet innan den hinner rinna av.
Det förutsätter förstås att glasyren har rätt vattenmängd från början (dvs inte för tunn)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-10-31 22:22 av Bo§e
#1:
Okej. Tack för svar. Jag tyckte att den var relativt tjock när jag hade glaserat den. Rörde som tusan sprecis innan. Jag får känslan av att ngn har skrapat av glasyren. Eller att den runnit av. Men då hade det väl varit droppar vid nederkanten. Eller så blir det så här när den är bottenfälld.
Vilket medel ska jag använda till bottenfälld glasyr.
Jag får göra revansch på nya föremål tror jag.
På denna bild ser man hur det skulle kunna ha blivit.
Ok….om glasyren hade rätt vattenmängd och konsistens från början, kanske föremålet var för högt skröjbränt, så att glasyren inte kunde bilda ett tillräckligt tjockt skikt, utan bara rann "förbi" när det glaserades…
Kan det inte vara att den stått ett tag och deflockulerat? Är den vattning/rinnig och lite pärlande? Prova att tillsätta lite 24% ättika och se om den tjockar till sig.
Jag är förstås inte tvärsäker, men den röda glasyren ser ut att kunna vara någon av "5567" eller "5568", eller "67" eller "68" som de ibland heter.
De skall blandas ganska tjockt (ganska liten vattenmängd), och de blir väldigt lätt för tunna
Dessutom biter de "vanliga" ställmedlen, ättika, salt m.m. dåligt på dessa glasyrer.
Därför användes "Kur 1" som anti-bottenfällningsmedel i testerna.
Och slutligen….de skall brännas ganska lågt.
På mångas begäran gjorde vi noggranna tester av dessa glasyrer, och kom fram till vad som visas på den bifogade filen.
//////////////////////////////////////////
…dvs, om din glasyr är någon av dem…. (?)
- Redigerat 2022-11-01 14:07 av Bo§e
#5:
Okej. Tack för svar.
Jag får köpa det där medlet då. Och ja den har nog brännst lite för högt 1220.
#5: Bosse vad kom ni fram till var en bra temp att bränna dem i? Det är ju fantastiska glasyrer när dom fungerar…
#7: Den mest exakta angivelsen är precis som det står:
"När kägla 4 just doppar spetsen mot plattan"..
Omsatt till bränntemperatur hamnar vi då i praktiken ungefär kring 1160-1200°C, beroende på ugnens karaktär.
#8: Tack Bosse, då ska jag testa det, mina 1250 är med andra ord alldeles för varmt…
#9: Ja, det blir tunt och rinnigt, om man bränner så högt.
Testa 1200°C nästa gång. Många har fått fina resultat däromkring…