syntetisk svart järnoxid
Blommar syntetisk svart järnoxid så som den som inte är syntetisk gör?
Är den lika starkt pigmenterad?
Jag vet inte vad du menar med blomma men vanlig röd järnoxid är Fe2O3 och svart järnoxid är Fe3O4 så du får mera järn vid samma mängd
Jag menar att den flyer ut i kanterna eller att färgen rinner om man har transparent glasyr över. Så som många oxider gör till skillnad från tex färgkropp som håller sig på plats under glasyren.
"Syntetisk" betyder i det här fallet bara att järnoxiden är tillverkad i fabrik under kontrollerade former, till skillnad från "skrapad rost" m.m.
Därför har den hög renhet.
Men det är samma oxid i båda fallen.
Skulle tro att i stort sett all järnoxid som säljs "över disk" är "syntetisk", och inte "skrapad rost", oavsett om den kallas så eller inte.
Ordet "syntetisk" lurar oss att tro att den inte skulle vara "på riktigt", utan något konstgjort…
Det betyder bara att det är den renast möjliga kvaliteten……
Sedan finns det förstås Magnetit, och det är något helt annat.
Men då står det angivet på påsen……
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-11-05 17:16 av Bo§e
Eller enklare blanda fluss i järnoxiden då den överliggande glasyren har lättare att integrera med järnet! Annar blir det ju lätt att det bara blir en mörk rand där du lägger på oxiden under
#6: Spännande ! Du visar väl resultatet…? 🙂
Jag bränner imorgon! Underlättar att man e lite galen haha
Jag gillar värmen i järnfärgen.
Undrar hur den skulle bli som "ingnuggad" i en chamotterad yta…..?
Ja! Det blir bäst effekt där det ligger tunnt! Här kan man ju köra en hel serie med prover😀 Jag får lugna mig man tappar fokus från viktigare grejer! Kanske järn och benaska med lite lithium i kanske man får rödare toner i järnet då!!!!