Keramik iFokus

Keramik

Läst 130 ggr
FridaGi
1

Köpa begagnad ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej, ska titta på en begagnad ugn och ägaren verkar inte veta så mkt om den. Vilka frågor är väsentliga för mig att fråga? Se info om ugnen på bilden. Jag har aldrig köpt en ugn tidigare och tar tacksamt emot alla tips och råd. Tusen tack på förhand

Bo§e
0

Det är en Nabertherm-ugn, en "N200", som ser mycket välskött ut.
Ser jättebra ut, och skulle kunna vara ett fynd…!

Men styrningen ser "mystisk" ut.
Hemmagjord…?
Är den hel- eller halvautomatisk…?
Och så den viktigaste frågan:
Om du tänker bränna stengods, måste du kolla om den jobbar med "Typ S (Pt-Rh 10%) eller med "Typ K" (Ni-Chr).
Temperaturskalan på regulatorn kan avslöja vilken typ det är. "Typ K-skalor" brukar vara graderade upp till 1200°C, och i så fall är styrutrustningen olämplig för stengods.
Då måste hela styrutrustningen bytas till "Typ S" för att den skall klara stengodsbränning, och det medför en ganska stor kostnad, vilket förstås avgör om detta är ett "fynd" eller inte.
Om du tänker bränna stengods, är det därför jätteviktigt att du kollar upp detta innan köp, så att det inte blir en obehaglig överraskning.

Att ugnen ser så fin ut, skulle kunna betyda att den aldrig jobbat i högre temperaturer…..vilket gör att det finns extra starka skäl att kolla upp det här…

Men, med "rätt" pris, vore den här ugnen definitivt värd att kosta på en ny styrutrustning…..det är en jättebra ugn, som många skulle vilja ha….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-11-09 20:05 av Bo§e
FridaGi
0

#1: tusen tack för ett så utförligt svar Bosse.
Menar du att jag tydligt kan avläsa om det är en typ S på regulatorn, alltså står det ”Typ S” så att jag inte kan missa det?
Ja, tanken är att bränna stengods i den.

Om det inte är en Typ S, utan Typ K betyder det då att jag bara kan bränna lergods? Är tillfälligt på Teneriffa (där ugnen finns) och här verkar de flesta keramiker enbart bränna lergods. En keramiker levererar bruksgods till Michelin restauranger i Europa och han bränner enbart lergods.

Hursomhelst så säger ägaren att han är den enda ägaren och att han nästan inte har använt ugnen. Han vill ha 15000kr för den. Är det ett rimligt pris enligt dig?

[cbhank]
0

Kolla också att du har tillräckligt med ampere i din elektrisk service. Den där ugnen drar över 21 A och inte många hem har så mycket. Du kanske behöva uppgradera servicen från din elleverantör. Det kostar olika runt omkring landet. Oftast med en högre månads kostnad också?

Bo§e
0

#2: Det är tyvärr inte alltid som regulatorer är märkta med K eller S. Men titta efter, så kanske du har tur.

Det första "yttre" tecknet på "K" är om regulatorn är graderad upp till 1200°C.
Om den är det, kan man gå vidare och titta på givaren och dess kabel.

Givarkabeln:
Färgerna på givarkabelns två innerkablar avslöjar vilket mätsystem det är (dvs om installationen är rätt gjord). Det finns några olika färgstandarder, men lägg gärna ut en bild här så vi får se….

Givaren:
Om man har tur står mätsystemet angivet på givarhuvudet, men om det inte gör det, kan man titta på själva givartråden. Den är oftast ganska tjock, till skillnad från S-tråd, som brukar vara tunn som ett hårstrå…

Om styrutrustningen skulle vara av "Typ K", har du ingen glädje av den om du bränner stengods.
Dels är regulatorn oftast begränsad till 1200°, och om du ändå försöker använda utrustningen till stengods, kommer den att förbruka givare på löpande band (med vidhängande bränningsavbrott, osv… )

Priset du nämner låter jättebra, oavsett om du behöver byta styrutrustning eller inte, men om det skulle vara "Typ K", får du räkna med en extrakostnad på (gissar litet litet nu) 8-10000:-

Men, om du frågar mig, tycker jag att ugnen definitivt är värd den extrakostnaden…du hittar troligen ingen bättre…
Kolla vad en ny N200 kostar (ja, de tillverkas än), så förstår du vad jag menar… :-)

Om du väljer att byta styrutrustning, skicka mig ett PM, så kan jag tipsa hur det kan göras, och så att det blir rätt gjort (det finns en del fallgropar)…

• Redigerat 2022-11-09 21:28 av Bo§e
Bo§e
0

#3: Ja, det är också en viktig fråga att besvara…

FridaGi
0

#4: tack så jättemycket igen. Ska dit imorgon och kika så lägger ut bild då… mycket att ta hänsyn till.

FridaGi
1

#3: tack snälla!!

Bo§e
1

Varning !
När/om ugnen skall transporteras får den inte läggas ner…! 😬

• Redigerat 2022-11-09 21:39 av Bo§e
FridaGi
0

#8: ok tack 🙏🏻🙏🏻🙏🏻