Får inte upp farten på drejskivan
Jag har märkt på sistone att min drejskiva inte kommer upp i fart som den brukade. Jag funderade på om det var själva pedalen som blivit lite väl lerig så jag inte kunde trycka ner den ordentligt. Jag har städat av den så gott det går, och jag kan inte märka att det är nån skillnad.
Jag hör inget oljud, eller märker något annat mankemang och egentligen behöver jag kanske inte komma upp så mycket i fart, men det är ändå skumt (och jag vill ju inte att den ska börja sacka ännu mer, då blir det problem på allvar).
Jag har en HSL Profi GS 3.
HSL-skivorna är helt och hållet elektroniskt styrda, så problemet kan vara enkelt eller svårt…
Kanske bara någon potentiometer som behöver trimmas om….?
Eller så behöver någon/några komponenter på kretskortet bytas…?
Var finns drejskivan…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: södra skåne! Jag hittade nån felsökningsmanual på nätet som kanske kan hjälpa mig med lite mcguyver-mek.
Ok, ja det var långt söderut…
De här maskinerna såldes av Cerama under många år, så det är inte omöjligt att de har resurser att hjälpa dig.
Kontakta Cebex Malmö, så kanske du kan få drejskivan servad (?)
Jag har hört med Cebex, men de känner inte till drejskivan. Fick rekommenderat att återställa potentiometern i fotpedalen https://www2.ceramics.nidec-shimpo.com/videos/
men min fotpedal ser helt annorlunda ut, både utanpå och inuti.
#4: Ok, det är ett tag sedan som HSL-skivorna såldes av Cerama, så du kanske måste kontakta Cerama Danmark (+45 36 77 22 22 ), och höra om de har kvar några underlag, eller om någon jobbar kvar där som vet något….?
Men HSL själva anger Lars Tärn som svensk återförsäljare för HSL just nu, så du kanske skall kontakta honom…?
http://www.tarn.se/
Länken i #4 avser Shimpo drejskivor, så den informationen har du ingen nytta av…
Om du inte kommer framåt med några av ovanstående förslag, har jag skickat dig ett PM med förslag till hur du kan gå vidare…