Vad hände med CS610
En bild från Saltbränning med lera CS610. Mörk å fin för antal år sedan. sen började den krångla jag fick reducera den mer och mer efter varje bränning men den förblev ljus i slutresultat. Idag blandar jag i en mer järnrik lera men har lerfabrikanten ändrat leran? här e en bild på CS610 i saltbränning mörk och fin.. Nu blir den inte det samma!
Jag har inte hört talas om att den leran skulle ha ändrats på något sätt……men som pensionär är jag ju inte så uppdaterad längre….
Har du en bild på det "ljusa" resultatet….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)

Jag har använt den leran i många år men i våras började jag få blåsor i den. Så något har hänt med den leran.
Använder den också, mest i blandning med annan lera för att få varmare färger. Har kvar gamla paket. Tack för varningen.
Mitt problem började med att leran blåsade sig även på småsaker som muggar och större saker fick större blåsor.. Men ugnen brände ljust trots kraftig reduktion. Blåsorna fick vi ordning på genom väldigt långsam körning mellan 700-900 grader men ugnen förblev ljus. Sedan märkte jag att drej egenskaperna ändrats till något sämre. Så något måste ändrats i denna lera..