Glasyr som sket sig..
Körde cebex antik gold 4002. Bränntemp 1250-1270 jag testade den tidigare men råkade då Köras i för låg temp 1200 grader 15 min. Utjämning, då blev den misslyckad bubblig. Vilket inte var oväntat att den blev misslyckad då noll tendens att rinna. Men nästa bränning körde jag den på 1250grader med utjämningstid 30 min då har i stort sätt alla saker jag glaserat med denna glasyr runnit som bara den (se bild) och förstås fastnat i hyllorna.:( man lär sig av sina misstag. Men vad kan ha gått snett? För tjock glasyr? För lång utjämningstid? Och vad är bästa sätt att åtgärda hyllorna! Smergla av? Vad penslar jag på med sen? Med vänlig hälsning, fredrik
Kanske 1250°C var litet för mycket i din ugn. När det gäller värmearbete är ju alla ugnar litet olika varandra. En kägeltest ger svar på den frågan.
Men det kan ju också ha varit litet för tjockt glaserat….och, det kan ju också vara en kombination av båda sakerna
Svårt att ge ett exakt svar, men ovanstående faktorer är säkert inblandade…
Plattan: Du kan slipa ner "kladdet" med t.ex. en diamantslipskiva (bilden), tills det blir plant, och sedan återbehandla plattan med plattengobe…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack Bosse. jag misstänker att den gått högre än vad den säger. jag hade även ett fat på stöttor där leran faten liksom böjde ner sig, lera 116 som ska kunna brännas till 1300. Hur går jag tillväga då jag vill testa med käglor?
Mvh
Fredrik
Sätt in en grupp med käglorna 7, 8 och 9 och bränn igen till 1250°C, samma program som förut.
Då kan man bedöma hur långt värmearbetet har gått.
Visa gärna en bild på käglorna efter bränningen.
Kanske (?) visar kägelresultatet att du bör köra den här sortens bränning till 1235 eller 1240°C för att "möta" värmearbetet vid rätt temperatur…?
(Bara gissning än så länge, förstås…)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Toppen! tack!
Mvh
Fredrik
Det är synd när sånt här händer plattorna blir aldrig som dom va som nya. även när du slipar ner en sån här platta får du slipa djup och får gropar i den. som ändå rester av glasyren lyser igenom efter nästa bränning! Man får ha små sättkoppar som man ställer grejjorna på då räddar man både plattan och keramiken om glasyren skulle rinna!