Engobe för skröjat gods
Hej,
jag tänker göra färgad engobe (med färgkropp) av samma gjutlera ( Ler 209) som använts till godset.
Kan ngn råda om jag behöver tillsätta tex Talk, Krita, Fältspat el Silica för att det skall fästa på det skröjade godset, och i så fall i vilka mängder?
Tack på förhand!
Du ska använda borax och en fritta. Borax 5% och fritta 10-40% beror på vilken fritta och hur det ska se ut
Det skall också sägas att det är bäst att mala det i kulkvarn.
Jag hittade det här bland mina anteckningar. Har inte testat det. Tror du att det skulle kunna funka på skröjat, Ler? Det ser ju ut som om det är tänkt för just skröjat.

Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja Ulla det ser ut som om det skall fungera men jag skulle nog öka mängden fritta till åtminstone 10%
Och kom ihåg dom där 5% borax det är viktigt
- Redigerat 2022-12-18 21:37 av ler
Åh, tack så mycket! Jag har några saker som jag tänkt engobera men som jag av misstag lät gå med i en skröj. 😁
_
_
Boraxen går in i porerna och förbinder mellan det skröjade godset och engoben så det skall man ha till sådana här saker, det går att göra en engobe som passar utan borax men det kräver mycket mer arbete. Lycka till med det Ulla.
Tack! Och tack för alla tips och goda råd genom åren. Det är ovärderligt att få svar som man vet att man kan lita på.
Det är bara en vecka kvar till julafton, så jag passar väl på och önskar en riktigt god jul!
_
_
- Redigerat 2022-12-19 14:50 av Ulla
God jul till dig också Ulla, och trevligt att kunna hjälpa till lite, även om det blir ganska liten hjälp. Kanske skulle vi göra en tråd för varje område så att det blir lättare att hitta information om till exempel glasyr och hur man behandlar fel. Och liknande. Jag kommer att vara i usa det mesta av tiden i början av nästa år men det går väl att skriva därifrån med.
Och god jul till alla
#8: Hej och tack för alla goda råd!
Skall börja testa så fort hosthosthostandet har
börjat ge med sig!
Önskar alla en God Helg och Gott Nytt År!
#4: Skulle du kunna skriva om de receptet som Ulla har så den blir korrekt? Vill gärna använda engober till skördat gods också :)
Allt gott!
#10 Du tar bara samma recept som Ulla skrev och tillsätter 5% borax och ökar mängden fritta tills det passar, här får man prova sig fram med 10, 15, 20, 25% eller ännu mer beroende av vilken fritta som man har