Tid för glasyrbränning
Hej!
Jag har en Kittec CB80S, inköpt i april 2020 och inte körd särskilt mycket.
Brännkurvan ser ut så här för glasyrbränningen:
150°C / tim upp till 450°C
Full fart upp till 1240°C
Hålltid 15 min
Det tar drygt 13 timmar för ugnen att komma upp i topptemperatur, är inte det väldigt lång tid?
Hälsningar Lena
Det är väldigt lång tid, en normal glasyrbränning tar ca. 8 timmar om ugnen är frisk. Men det sker inte något dåligt med att det tar tid
Ja, 13 timmar är långsamt, vilket i grunden beror på ugnens ganska låga effekt.
Antagligen blir resultatet litet överbränt pga den långa bränntiden, vilket kan motverkas genom att man sänker topptemperaturen en aning.
En kägeltest ger nyttig info,
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-12-27 14:54 av Bo§e
Bosse, menar du att 5,6 Kw är en låg effekt för en ugn på 80 liter?
Ja, den effekten vore mer lagom för en 60 liters ugn.
Det är just detta vi brukar prata om här ibland.
Den här tendensen att sänka ugnars litereffekt ställer till en del problem, inte minst om ugnarna marknadsförs på fel sätt, och skapar orimliga förväntningar…
En kunnig säljare borde kunna se till att kunden får en ugn som motsvarar de förväntningar som kunden har.
För sådana ugnar finns…!…..också…
Jag förmodar att "prispress" har en del skuld i det här…
Förlåt om jag verkar tjatig om detta (!), men det här är ett ämne som borde tas mer på allvar…
#4: Tack för svaret! Jag visste inte så mycket när jag köpte ugnen…
Det är väl bara att acceptera den långa tiden då. Den har dock ökat med ett par timmar de senaste bränningarna så det är kanske något annat också, och överbränt har det blivit. Jag får nog kontakta leverantören.
Bosse. Vad anser du om Rhodes Ecotop 60 S 3 fas
Fas. Den är ju på 5 kW. Duglig fär stengods?
Göran
#5: Det finns också fler faktorer som kan spela in.
Om förändringen i bränntid uppstår plötsligt, kan det bero på att spänningen på elnätet sjunkit.
Det är inte så ovanligt vintertid, när elabonnenterna i ett område förbrukar mycket ström samtidigt.
Spänningen behöver inte sjunka särskilt många volt för att förlänga en stengodsbränning, och det är förstås hos de mer effektsvaga ugnarna som detta blir mest märkbart.
Om man kontrollmäter spänningen på nätet måste ugnen vara igång när mätningen görs.
Mät vid olika tider på dygnet.
De flesta elapparater i ett hem "märker inte" om nätspänningen sjunker en aning…..men en keramikugn, som ju behöver all energi den kan få (och litet till) kan reagera påtagligt vid ett spänningsfall, vilket då förlänger bränntiden (och därmed ökar värmearbetet och sliter mer på elementen) vid stengodsbränning…
- Redigerat 2022-12-28 15:00 av Bo§e
#6: Det är stor skillnad i prestanda mellan Ecotop 60 och 60 S.
Rohde "hintar" om dessa skillnader på sin hemsida:
Under "Technical data" finns ett värde, "Tmax" som anger vad ugnen teoretiskt "tål". Det är ett maxvärde som inte anger vad ugnen är lämpad för.
Men titta under fliken "Features".
Där finns ett värde, "Tapp" (T-app), dvs vad ugnen är praktiskt lämpad för.
"Tmax" skall alltså inte förväxlas med "Tapp".
"Tapp" för Ecotop 60, anger "upp till kägla 7".
Och det skall ses som ett maxvärde för värmearbetet.
"Tapp" för Ecotop 60 S är "upp till kägla 9", vilket får ses som max praktiskt värmearbete.
De 60-liters ugnar som jag har mest erfarenhet av är Nabertherm Top 60R och Scandia T-3-60.
Båda har 5,5 kW effekt, och är utmärkta stengodsugnar.
Ecotop 60 S har 5 kW effekt, och man får väl se detta som "nästan" lika bra.
Den är säkert helt ok, så länge den inte frekvent pressas till kägla 9 eller mer, för då behövs litet kraftigare grejor….
#7: Min ugn är ansluten till 3-fas. När den är igång mäter jag upp effekten till 4,3 kW, det borde ju vara 5,6kW som det anges i manualen?! Kan det verkligen bero på spänningen i elnätet? Eller något annat?
Ja, spänningsfall sänker ugnens effekt (kW).
Men det var en ganska stor sänkning….kanske är det en kombination av slitage och spänningsfall…..?
Hur som helst pekar det mot att du bör göra en spänningsmätning (medan ugnen är igång)
Prata med din elleverantör. Det kan hända att de redan vet att spänningen är låg i ditt område. Och med litet tur kan de komma och mäta kostnadsfritt hos dig…
Kom bara ihåg att köra ugnen medan de mäter.
#10: Tack tack tack! Du är fantastisk med din kunskap och dina snabba svar! Jag kollar vidare.