Tc 304 automatik felkoder
Hej,
Jag har en tc 304 automatik och en rohde toppmatad ugn. Båda köptes helt nya i juni 2022.
I november fick jag felkod EA1 första gången. Då fick jag en lista med saker att kolla: säkring, att säkerhetsstängningen på locket gick i ordentligt, ta ur och sätta i automatiken i uttaget i ugnen, sätta papperslappar bakom alla element och starta ugnen ngn minut för att kolla att de bränner lika mycket. Allt det var ok.
Sen fungerade ugnen perfekt under ett antal bränningar och jag tänkte nog att det var kontakten som inte hade suttit ordentligt.
Nu fick jag felkod EA1 på en bränning igen, ruckade på kontakten och startade om. Den körde hela programmet men visade sen OVR.
Nu kör jag ugnen igen och har fått felkod EA1, startat om, sedan fått EA3.
Jag har ju manual men har svårt att förstå exakt vad felkoderna betyder.
Efter första gången den stannade lät det som om det kunde vara elementen. Jag tyckte att det verkade tidigt, då den bara är 6 månader gammal. Men så kan det kanske vara.
Tänkte ändå göra ett försök här om någon har kunskap kring vad problemet kan vara.
Tack!
EA1: Ja, mitt första tips skulle vara att dra ut och sätta in automatikens kontakt (vid ugnen) några gånger. Här kan det uppstå glappkontakt, och är inte alldeles ovanligt…
Men givarkretsen kan förstås glappa på andra ställen, och ge samma felkod. T.ex. kabelns anslutning vid själva givaren, som kan ärga…
Känns dock litet konstigt, eftersom ugnen är så ny….
Men tänk: Glappkontakt någonstans i givarkretsen.
EA3 är litet mer kryptisk, men den koden skulle kunna dyka upp om man startar om ett program medan temperaturen fortfarande är högre än sluttemperaturen i ramp 1.
Det kan starta "förvirring"….
Man får låta ugnen kallna tillräckligt innan man startar om ett program från början…
Ja, det är några spår att följa, till att börja med…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Tack Bosse!
Jag har tagit i och ur kontakten ett par gånger och tycker inte att det ”ser ut” att vara något fel vid givaren.
Temperaturen var inte högre än slutet av ramp 1 när jag fick felkod EA3 men ganska nära (ca 500 grader) så då var det kanske därför.
Låter det rimligare i dina öron att det har något att göra med glapp än uttjänta element? Har kört ugnen ca 40 ggr sedan jag köpte den men finns säkert mycket som påverkar deras livslängd. De ser hela ut och så även ”kopplingarna” på baksidan av ugnen.
Hur skulle du tolka koden OVR/OVER?
Uttjänta element eller annan "energibrist" borde snarare ha gett EA4, så jag tror inte riktigt på det….
Prova att ruska litet på automatikkabeln, och se om temp.siffran i displayen är stabil, eller om siffrorna "hoppar".
Det skulle kunna vara ett brott på en av givartrådarna inuti kabel (inte helt ovanligt)
Manualen känns inte riktigt "heltäckande", vilket är litet irriterande…
Vad OVR betyder kan jag tyvärr inte svara på, men många styrningar har en rad koder "inbyggda", som mest är tänkta för servicefolk, och står därför inte i användarmanualerna…..
Kanske det vore en bra idé att maila Bentrup och fråga…
info@bentrup.de
#3: Är det då kabeln mellan automatik och ugn du tänker på?
Jag såg att siffrorna hoppade vid ett tillfälle idag, de hoppade mellan ca 450-650 och landade sen på ca 500.
Får testa att rucka på den igen och se om siffrorna hoppar då.
I manualen står det enligt bilden nedan. Jag tycker att det är svårt att vara säker på innebörden då jag inte är så bekant med orden som används. Sen verkar det ju kunna vara flera anledningar.

#4: Ja jag menar kabeln mellan automatik och ugn.
Det kan bli avbrott/glapp (slumpartat) inuti kabeln, som då måste bytas, så det är en enkel test man kan göra.
Men "dina" felkoder berör glapp och "okontakt" någonstans i givarkretsen, så förutom den här kabeln, finns det flera ställen att leta på.
- Där givarkabeln är ansluten till givaren.
- Där givarkabeln är ansluten till
honkontakten. - Själva givarkabeln (fast mindre troligt)
- Själva honkontakten.
- Hankontakten.
- Kabeln till automatiken (som vi nyss nämnt)
….är nog bra att börja i det här området, och gå till botten med den sökningen, innan man går vidare…
Titta efter "hoppande siffror" medan du söker….
#5: Tusen tack för utförligt svar!
Jag glömde att nämna själva givaren, längst ut i felsökningskedjan.
Men sannolikheten att den skulle vara boven är väldigt låg.
Dessa "Typ S-givare" går nästan aldrig sönder (om man inte slår sönder dem), så sätt den långt ner på listan så länge…
Men, den måste nämnas i det här sammanhanget…