Keramik iFokus

Keramik

Läst 97 ggr
Monie
1

Gjutlera - hjälp!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Håller på att arbeta med mitt UF och behöver hjälp med hur och vilka material jag ska använda när jag ska gjuta lera (för att sedan kunna använda formerna för att producera fler)

Tänkte göra former från korallen, halva fenan och faten. Ska jag trycka ner leran? Eller använda gjutlera? Blir extra klurigt med korallen. Har försökt söka på hur man ska göra formerna, men bara fått upp förslag när det gäller enkla former.

Jätte tacksam för svar!! :)

// Monie

Bo§e
2

Hej,

Gjutformar görs av gips, av medelhård kvalitet. (T.ex. Primosupra 60 eller 70 )

Först måste du bestämma om de gjutna alstren skall ha samma storlek som förlagorna.
I så fall måste du göra nya modeller, men litet större (krympmånen påräknad)

Om du kan acceptera mindre storlek på slutprodukterna, kan du använda dina förlagor som modeller.

Modellerna skall ha en slät, och kanske lackad yta för att släppa bra från gipsen.

Delningslinjen eller linjerna skall fastställas och ritas ut innan man börjar.

###################

Formframtagning är ett avancerat hantverk som är svårt (hopplöst ?) att beskriva i korta ordalag, så jag hoppas att den här filmen ger en hint om vad det handlar om:
https://www.youtube.com/watch?v=nZQ0mdIY9fE

Och den här boken kan rekommenderas:
https://www.amazon.co.uk/Mould-Making-Ceramics-Handbooks-Colclough/dp/0713644893

#########################

Jag kan tänka mig att din fena kan göras som en 2-delsform, ungefär som på filmen.

Korallen klarar man nog med en 3-delsform om man tänker till litet (samma teknik som i filmen)….

Faten går att forma i en 1-delsform, med kavlad lera, eller så kan man gjuta dem i 2-delsform.

Glöm inte släppmedel på alla ytor där det skall släppa…!
(Mot våt lera behövs inget släppmedel)

############################

Detta ämne är mycket större än vad som beskrivits här, men se det som ett sätt att komma igång.

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-01-24 11:55 av Bo§e
Monie
0

#1: Tack så jätte mycket!!! :D Detta svar var till stor hjälp. :)

Bo§e
2

Filmen:
Observera tejprullen som han fäster högst upp på modellen.
Den behövs, för att man skall få en "ingjutningstratt".

Om man placerar modellen direkt mot lådan, får man ingen riktig avslutning på produkten, och därför behövs alltid ett slags "förlängning".

"Tratten" som bildas, skärs förstås bort från alstren i samband med formtömningen…..

Kan göras av lera, eller av "nånting som man hittar", som på filmen…

Att glömma den här detaljen är ett vanligt nybörjarmisstag, och förtjänar därför att nämnas.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-01-24 11:41 av Bo§e