Vit engobe till Sörring Blålera
Hej!
Nån som har tips på vit engobe som fungerar på Sörring Blålera?
Vet att jag kan göra själv av vit lera och testbränna men jag frågar ju er ;)
Har K126(?) rakulera m en massa chamotte, kan den silas till engobe kanske och passa? Eller CS 900-leran?
Omöjligt att förutsäga, och därför skulle jag först testa med det som går lättast.
Kanske CS 900…?….jag tror mer på den, än på den andra, och du behöver inte sila bort någon chamotte.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Eller varför inte piplera
#2: Har du testat 100% piplera som lergodsengobe? Vore ju toppen om det kunde va så enkelt!
Läste också att 50% av exvis sörring som gulbränner + 50% kaolin kunde vara ett alternativ till en ljus/vit engobe. Då får jag med grundleran också.
#2: Ja, piplera kan mycket väl fungera precis som den är.
Självklart bör man testa detta först, eftersom det då blir väldigt enkelt.
Och, många "blåleror" är ganska förlåtande när det gäller engobering.
Detta sagt, om det handlar om "klassisk" engobering på läderhårt gods, och inte torrt, vilket kräver att man manipulerar med engobeleran.
Men, så har vi ju det faktum att begreppet "piplera" inte beskriver någon bestämd produkt, utan är en mer allmän beteckning på alla möjliga vita, oplastiska leror som kan användas till engobe.
Etiketten "piplera" kan hamna på olika ball clays, gutleror osv osv…..ja, så har det blivit..
Därför: Om en viss "piplera" fungerar bra, håll fast vid den, och byt inte leverantör…
Man kan få något helt annat….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja det är ju riktigt men jag tror att det oftast fungerar och om inte så kan man lätt ändra på det med kaolin och andra mer plastiska leror