Keramik iFokus

Keramik

Etiketterugnrohde
Läst 119 ggr
Oakleaf.lera
1

Använda Rohde TC304

Hej alla !

Vi har en ny ugn i verkstaden en Rohde TC304
Den är köpt via brännpunkt men de har tyvärr stängt till den 7.e och behöver bränna nu…
Så en liten fråga.

Det finns pluggar med till ugnen men ingen öppning att sätta den i ?
De ugnar jag har använt innan har haft dessa framtill på ugnen och det på bilden visar kopplingen till ventilationen. (den passar ej där)

Någon som har denna ugn och kan förklara ?

Tack 🙏

06D87561-9BEF-4228-AB4A-EF47F792300F.jpeg

bjorn.lindberg
1

TC304 är en automatik från Bentrup om jag inte minns fel. :)

Hur som helst, jag har en Rohde TE-145-S, jag kör utan pluggen och fullt öppet på luftinsläppet i botten av ugnen. Har inte märkt att det spelar nån roll för resultatet. Eventuellt spar du lite el om du kör med pluggen i, men du behöver ta ut eller stoppa in den halvvägs igenom programmet (minns inte om det var sätta i eller ta ut).

Bo§e
0

#0: Om pluggarna inte passar någonstans (?), står jag lika frågande som du…..
?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
1

Bortsett från det problemet - den här tråden hittade jag när jag sökte i forumet. Tack Bosse!
https://keramik.ifokus.se/discussion/1494545/nar-ska-man-anvanda-pluggen

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
  • Redigerat 2023-02-02 16:33 av Ulla
Bo§e
1

Har ugnen ett spjäll i botten…?
Då är det det du skall jobba med i första hand, och låta det övre hålet vara öppet.

Tips:
Eftersom ugnen inte ser så stor ut, kan det bli en onödig effektförlust vid stengodsglasyrbränningar, och då kan du delvis försluta det övre hålet, antingen med en tuss keramisk filt, eller om du "täljer till" en plugg så att den lämnar halva hålet (eller litet mindre) öppet när du sätter i den.

Oakleaf.lera
0

#2: tack för svar !

Pluggen passar att sätta i om jag tar ut den vita som syns på bilden.
Men förstår då inte vad den vita har för funktion ?

Det finns även spjäl i botten.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det vita röret är till för att leda ut ångorna en bit från själva ugnskroppen, så att de stiger rakt upp i det lodräta röret i stället för att svepa längs plåten.

Detta är bara viktigt om du har en ventilationsslang kopplad till det lodräta röret.
Det är mer vanligt (och bättre) om själva rummet förses med en effektiv ventilation i stället.
På så sätt kan man få bättre kontroll på rummets temperatur, också, vilket är viktigt.

Pluggen passar i hålet om du tar bort det vita röret.

Bilden visar hur du kan såga bort en bit av en plugg (såga bort ca 1/4 eller 1/3) och ha den ständigt sittande i hålet.

Spjället kan på samma sätt vara "en aning" öppet.

Ett litet "korsdrag" är dels positivt för ugnens element, och en helstängd ugn kan ibland orsaka blanka fält på glasyrer som skulle ha blivit matta, osv, så det är bara bra att ha en liten cirkulation…

Det är en balansgång…..man vill inte ha alltför tät "dimma" i ugnen, men man vill ju också ta vara på energin….

• Redigerat 2023-02-02 21:23 av Bo§e