Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningutrustningverkstadugnkeramikugnbränna
Läst 203 ggr
annakin
1

Installation av keramikugn

Vi vänder och vrider på tillvägagångssätt för en Kittec x-lime 75S i vår bostadskällare. Vi installerar i pannrummet där ingen värmepanna finns längre och funderar på att ansluta ventilationen till oljepannan f d skorstenskanal. Jag pratade med sotaren idag som frågade hur hög temperatur luften som ska gå genom kanalen har vilket gjorde mig rådvill. Jag läste att man kan behöva installera fläkt i rummet. Såg att det fanns en tråd om kanalfläkt - betyder det att fläkten ska anslutas till skorstenskanalen? Sådana verkade bara klara 60 grader. Jag känner mig förvirrad så kan någon vägleda mig blir jag lycklig!

Bo§e
1

Hej,

Bra idé att använda det f.d. pannrummet som ugnsrum.
Där finns både en kanal ut, och med all säkerhet också en ventil för inluften.

För att luften som går genom fläkten och utkanalen skall kunna komma upp i 60°C måste rumsluften bli 60°C…..och det kommer den inte att bli…..just pga fläkten…!

Luften i ett ugnsrum bör/skall hållas under 40-45°C ****, vilket en bra fläkt klarar, så både rumsluften och den utgående luften blir inte varmare än så, som mest.
Så du kan lugna sotaren på den punkten.

Kanalfläkten som du läste om i en annan tråd är effektiv, och omsätter mycket luft, och det blir bra att montera den mot skorstenskanalen.

##########

**** Om rumsluften överstiger 40-45°C, kan ugnsstyrningens referensvärde förskjutas, vilket skapar felvisning (överbränning), så varmare än så skall ett ugnsrum aldrig få bli.
Bra luftväxling löser det problemet.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-02-08 01:26 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#1: Instämmer med Bosse. Jag har installerat en kanalfläkt enligt ungefär det upplägget Bosse diskuterar, jag tar ut fläktröret genom ett fönster istället men det är typ sak samma. Jag har mätt temperaturen på skorstensröret och precis som Bosse säger blir den inte mycket varmare än rumsluften. I mitt fall runt 30 C som mest.

Dan Roos
1

#0: Hej.
Så här har jag gjort i min verkstad.

https://keramiklampan.se/utsug-ugn/

Dan Roos
0

#3: Glömde temp:

Har två ventiler (15x15 cm) diagonalt utrymmet, tempen blir aldrig över 25 grader. Utrymmet är 20 m^2.

Bo§e
0

#3 och #4: Föredömligt…! 🙂

Dan Roos
0

#5: #5 Tack :)

Bo§e
0

#3: Är den svarta ratten (i slutet av film 2) ett fartreglage för fläkten…?

Hur som helst rekommendabelt.
Fläkten behöver inte köras på "fullgas" hela tiden….

Dan Roos
0

#7 Ja det är fartreglage.
Jag brukar köra full fläkt, beror på hur mycket gods jag har i ugnen,
tre första tim vid skröj och 5 tim vid stengods och vid denna tidpunkt
stänger jag också det lilla ventilationshålet nertill på ugnen.