Keramik iFokus

Keramik

Läst 66 ggr
Åse Hellerud
0

Styrproblem keramikugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har köpt en 40 år gammal beg. keramikugn av märket Kilns and Furnaces.
Nu försöker jag skröjbränna på effekt 25 % till att börja med.

Den röda lampan lyser enbart när styrenheten arbetar (enligt bruksanvisningen ska den lysa hela tiden, så som lampan vid reglaget på en köksugn).

Styrenheten slår av och på, av och på, vilket möjligen är helt i sin ordning. Men sen slutar den helt att arbeta. Man hör att ström finns på styrenheten (svagt surrande). Det går inga säkringar, men man kan kicka igång ugnen igen genom att slå av och på proppskåpets automatsäkring.

Om det hade funkat som det skulle, borde jag ha kunnat läsa av ugnstemp genom att sänka temperaturreglaget tills lampan slocknar. Men NÄR lampan är tänd så är den på hela vägen ner till noll grader.

Ugnen blir varm, men jag har alltså ingen aning om vad temperaturen är eller hur snabbt den ökar.

Utifrån vad jag iakttar, så tror jag att det är nån typ av glapp i styrenheten. Men vad göra?

En elektriker har tittat inuti styrenheten (innan jag började försöka köra ugnen) och konstaterat att det i alla fall inte är nåt fel med den som syns för blotta ögat.

Bifogar bild på styrenheten.

Kan jag göra nåt själv? Finns det nån som kan reparera? Kan jag köpa ny styrenhet nånstans? Är det kört?

Åse

Bo§e
0

Hej,

När effektregulatorn är ställd någonstans under 100 %, skall den slå på och av (pulsera i en önskad takt), men om den sedan avstannar utan vidare, har vi ju ett fel……

Tror dock inte att det är något stort fel.
Jag skickade dig ett PM så att du kan komma vidare.

####################

Lägger till en (kanske dum) kontrollfråga:
Om temperaturregulatorn står på noll, eller nära noll, stänger ugnen förstås av ganska snart, oavsett hur man ställt effekten….
Ja, frågan måste ju ställas…😶

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-02-19 14:40 av Bo§e
Bo§e
0

Lägger till ännu en möjlig ledtråd:

Om termoelementet (givaren) är trasigt, eller dess krets bruten av någon anledning, kan det här symptomet uppstå.

"Don't Panic" (Douglas Adams)