Illaluktande porslinslera
Jag ville bara visa bilden på några klumpar fuktig Porslinslera som legat ganska länge i en tättslutande plasthink. När jag tog upp leran för att se om den gick att använda direkt så luktade den ganska illa. Utanpå såg den vit och fin ut, men inuti hade den en helt annan färg. Jag har sett det här förut och vet att leran blir vit när den torkar och när man bänner den, men också ganska snart på de ytor där syret kommer åt. Någon som kan förklara varför?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det har jag nog aldrig sett förut, som jag kan minnas.
Lukten tyder på att det i alla fall är något organiskt.
Något "liv" som tydligen kräver låg syrehalt för att trivas…?…och försvinner i ljus och frisk luft…
Någon bakterie…?…eller någon sorts mikroskopisk svamp…?
Vore intressant att veta vad det är.
Kanske du skall maila bilden till någon biologisk institution…
Antagligen harmlöst…med ett frågetecken…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-02-22 20:42 av Bo§e
#1: Min bror som jobbar med porslin har samma "problem", slicker som är grå, när den torkar blir den vit igen. Oklart vad det handlar om.
#2: Har varit med om något liknande, med underglasyrfärg, som mörknade/grånade påtagligt (dvs i burken), och började lukta väldigt illa.
Funktionen påverkades dock inte alls.
Blandningen innehöll CMC som förtjockare, och CMC:n agerade troligen föda åt "vad det nu var" som odlades i burken… 🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#3: Jag tror det var papperslera i min brors fall. Det som känns lite udda är att det blir vitt igen när det torkar. Kan det vara att vad det nu är för nåt är superfint och följer med vattnet in när leran torkar på ytan? Hade förklarat Ullas bild, svart på insidan, vit på utsidan.
Jag tror att det är aneuroba bakterier som med väte omvandlar eventuell sulfat till sulfitjoner och omvandlar järn III joner till järn II joner och missfärgningen kommer av den processen och kan så klart återoxideras. Det ser man i vissa sediment också. Det här är bara något jag tror och vill inte sätta huvudet i pant.
Jag håller med Ler, fast jag inte kunde ha förklarat det så ingående. Någonting organiskt i leran som ruttnar och blir grå när det blir utan luft.