Keramik iFokus

Keramik

Läst 150 ggr
Fredrik1976
0

Ställning i metall som fungerar i Ugnen

Hej jag ska glasera remsor/skivor på båda sidor. som är 30cm långa 3cm bred och ca 1cm tjock dessa har ett hål upptill för upphängning, (kommer bli en sorts av lampa.. Hur ska jag göra för att glasera dessa? jag vet att det finns små ställningar för smycken men dessa är ju så långa, om jag ska bygga en egen ställning vilken metall ska jag använda?

Mvh
Fredrik

Bo§e
0

Jag kan inte komma på något annat än titan….möjligen….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

nyburgaren
0

Googla wolfram metalstång! Finns att köpa tål värme bra

Bo§e
0

#0: Hur stora är hålen…? Skall du tillverka många…?

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Eller, strunta i alla exotiska metaller…….

De här skisserna är hastigt tillkomna, och aningen kluddiga, 😬, men de kanske ändå är begripliga…

Om du borrar hål i en sten av poröst tegel, och sticker in porslinspinnar (steatitpinnar) (bild 1), så får du ett "rack" att hänga sakerna i.
Rigga upp enligt bild 2.

Det här tror jag skulle fungera.

############################

Men sedan kommer frågan (om det är stengods) om remsorna klarar att hålla sig raka genom sintring och avkylning…..men det är en annan diskussion….

• Redigerat 2023-02-23 15:51 av Bo§e
Sintring
2

Bra skiss
Om det är svårt att få tag på porslinspinnar/steatitpinnar så finns det bränntråd i 3mm och 4mm som går att sticka in i en sten eller lägga mellan stenar/pelare eller varför inte använda benen till ett kakelställ

ler
0

Det finns metall vagnar som man kan stapla sättplattor i, det hade dom på Royal Copenhagen till deras 8 kubik meters ugnar, så det finns förmodligen också något som passar till det du ska ha. Själv så har jag en del sådana metall grejor men kommer inte ihåg vad du

• Redigerat 2023-02-23 22:18 av ler
Fredrik1976
0

Tack för svaren! =) många bra ideer att forska vidare på. jag tänker mig tillverka en ljuskrona med hängande stavar, så tänker mig att det blir ett gäng=)

Fredrik1976
0

#3: Tänker att hålen ska vara rätt små, så man kan trä in 0,5-1 mm vajer. blir ett gäng då jag tänkt göra en typ av ljuskrona.=)

Fredrik1976
0

#4: Jättefin skiss! =) man skulle vilja kunna maxa antal i ugnen. Skulle tro att det blir en ca 20-30 st i en krona. men man kan inte få allt..=)