Får inte upp Ugn i temperatur
Hej
Jag har en Nabertherm NH50 (med en gammal Styrning) som vi renoverat.
Bytt tegel samt monterat nya element MEN den går inte över 1000 Grader.
Temperaturen går hyffsat bra upp till 500-600 grader sen börjar den sakta in.
Spänningen är 2 Fas och vi har 400 V över elementen, strömmen den ligger runt 9 Amp. Någon som har förslag/ideer?????
Sandra
Jag känner inte igen beteckningen NH50.
Hur många kW är den på…? (står på typskylten)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: 3,2kw
Heter den i verkligheten N 50 H ?
#2 och #3: Med 3,2 kW är det hel klart den "vanliga" N 50-modellen.
"H" skulle kunna stå för vilken styrutrustning den levererades med från fabriken.
- Redigerat 2023-02-24 10:32 av Bo§e
Jag tänker att H står för Hochtemperatur, så jag håller med Bosse att det verkar vara klen effekt om den verkligen heter så.
- Redigerat 2023-02-24 10:45 av ler
N modellen går upp till 1300 grader och N med H efter liter beteckningen går upp till 1340 grader. Den här serien av frontmatade ugnar startar med en 100 liters modell så jag undrar lite på om det möjligtvis har funnits en mindre modell för långt tillbaka i tiden?
#6: N 50-serien var en "egen" serie, som inte hade något gemensamt med de större modellerna.
Okej då förstår jag, var det N50E ?
Minns inte något "E" från den tiden, men de beteckningar jag minns var N 50, ibland N 050, och så N 50P, som var en lågeffektsversion på bara 2 kW.
Hur långt i tiden är vi tillbaka då dom modellerna fanns?
#10: Är inte alldeles säker, men från tidigt 80-tal minns jag dem.
Modellen fanns (har jag för mig) ungefär 90-talet ut, då den ersattes av N54E, som var ganska snarlik.
Men även den modellen försvann ganska snart, då N60 Entry kom……vilken också försvann ganska snart…
3,2 kW-modellen av N 50, dvs den mest vanliga, är inte känd för att vara någon jättesnabb stengodsugn.
Effekten är ganska låg för en 50 liters ugn, så man får betrakta den som ganska marginell i stengodssammanhang.
Den uppmätta strömmen 9A (#0) tyder dock på att elementen inte är så värst slitna.
Från början hade N 50 ett innertak av keramisk board, vilket senare ersattes med ett konventionellt tegeltak.
Fibertaken hade begränsad hållbarhet, och blev med tiden ganska dåliga, och fick bytas ut.
Om ugnen som beskrivs här har ett "förbrukat" fibertak, skulle det kunna vara orsak, eller bidragande orsak till den dåliga orken.
Många N 50-ugnar har i efterhand försetts med element med högre effekt.
#0: Jag skickade dig ett PM.
Ja det var kanske inte är så konstigt att dom slutat med den modellen
#13: Ja, N 50 var litet kontroversiell, med sin marginella effekt.
En relativt billig och riktigt bra ugn, men som kunde ha fått ett mycket bättre rykte, om bara effekten hade varit litet högre…
Så småningom kunde man beställa elementsatser med högre effekt från Nabertherm…..3,5 kW och 5,5 kW har jag för mig…
- Redigerat 2023-02-24 12:57 av Bo§e
#0: Men att den inte kommer över 1000°C gör mig litet fundersam…..litet mer hade varit mer normalt.
Går den verkligen på båda faser….?
Jag kom på en sak till…!
Du får ursäkta om det är en dum fråga, men går den över till full effekt när den skall…?
Om den stannar kvar på pulserande gång, kommer den aldrig att nå topptemperaturen, oavsett hur friska elementen är.
Det är ju också ett möjligt scenario, så därför denna fråga.
Förtydligande angående ugn det är en Nabertherm N50, inget H alltså.
Styrningen är en GAMMAL styrning där man väljer Topptemp, %, samt sluttid.
Styrningen fungerar, när man vrider upp till 100% så ligger kontaktorn till hela tiden, har spänningsmätt/strömmätt ca var 30e min och ligger konstant runt 400V och drygt 9 A.
Innertaket har precis som du nämnde "rasat" bytt ut det med 2st gjutna "40mm plattor av eldfastbruk" samt 1 lager isofrax isolering.
Har kört ugnen med 1 extra tempgivare monterad i dörren, det skiljer ca 60-70 grader med den som sitter monterad "orginal". Förstår att det borde skilja lite då orginalet sitter monterad bredvid elementet men kan det skilja så mycket.
Börjar misstänka att jag får "korsdrag" i ugnen. Dörr -> ventilations hål.
Ska testa idag och sätta igen hålet i ugnen och se hur det beter sig.
Sist jag beställde element så försökte jag få tag på 5.5kW elementen, fick då till svar att dessa gick INTE att få tag på då dessa inte var orginal till ugnen!!!!!
PS Tack för alla Tips o Trix
Korsdrag och titthål i ugnen kan du strunta att tänka på, det har ingen betydelse om titthålet är öppet eller stängt
#17: Elementsatserna med högre effekt är originelement från Nabertherm.
Man behöver bara kommunicera med dem.
Om "N 50" försvunnit ur deras rullor, skall det frågas efter element till N 54 E, som är precis likadana, och som finns med åtminstone två olika effekter…..
#17: Att det kan skilja så mycket mellan två givare, kan bero på flera saker.
1.
Givarna tillhör inte samma system. Den ena kan vara "Typ S" och den andra "Typ R".
Det går inte att skilja mellan R och S med blotta ögat, utan måste testas fram om man inte är säker.
Exempel:
En S-givare lämnar ca 9,6-9,7 mV (millivolt) vid 1000°C
En R-givare lämnar ca 11,2 - 11,3 mV vid 1000°C
2.
Någon av givarna är inte uppkopplad mot instrumentet på rätt sätt.
Det kan röra sig om fel sorts kabel, omvänd kabel , skarvad kabel, eller "konstiga" anslutningspunkter som förvandlats till "extra mätställen"…
För att nämna några vanliga orsaker till missvisning…..men om man kan utesluta ovanstående faktorer, kan det ju också finnas "diffar" i själva instrumentet…
- Redigerat 2023-02-25 12:23 av Bo§e