Keramik iFokus

Keramik

Läst 226 ggr
Allinagain
0

Vad är det här för nåt??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hej
Har möjlighet att köpa lite grejer.
Säljaren kallar det porslinsfärger.
Stämmer det och när lägger man på sånt?
Är egentligen ute efter färgkroppar och underglasyrfärg.
Bif bilder

Bo§e
3

Ja, det ser ut som porslinsfärger.
(som också kallas "enamels", om man vill googla runt…)

Pulvret jobbas ihop med ett medium (vattenbaserat eller som förr, någon olja),
och tunnas ut till önskad målningskonsistens.

Porslinsfärgen målas på ett redan färdigt (glaserat och klart) föremål, och bränntemperaturen ligger vanligtvis mellan 760-800°C.

Så, om du är ute efter färgkroppar och underglasyrfärg, fungerar inte dessa färger, eftersom de inte klarar höga temperaturer.

##########

Porslinsmålning som hobby var väldigt populärt och utbrett för inte så länge sedan, och studieförbunden erbjöd många
porslinsmålningskurser osv…
Men om det var populärt här, var porslinsmålning faktiskt ännu populärare i Norge (!),
På senare tid vekar detta dock ha gått starkt tillbaks, av någon anledning….. (?)
Somliga hävdar att nedgången beror på att färgerna blev litet tristare när de sedermera blev blyfria……kanske det….men det är nog inte hela sanningen….
Kan också vara en "generationsgrej"….?

Jag minns oljor som "Dicköl Nr13" m.fl. som förr såldes flitigt, och jag minns också hur det kunde dofta i en riktigt "inpyrd" porslinsmålningslokal….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-03-06 14:15 av Bo§e
Allinagain
0

Tack Bosse
Underbart med ditt know-how!!
Inget för mig med andra ord .

ler
0

Är det inte glasfärger?

Bo§e
2

Jovisst är det glasfärger…..hur kunde jag missa det….? 😬

Men det ändrar inget annat än bränntemperaturen, som brukar vara 560-580°C eller däromkring, för sådana färger…

SaPe
0

Tycker nog att det står porslinsfärg på en del av påsarna i varje fall. Jag har köpt på mig överglasyrer i pulverform (porslinsfärg) från Silica Nordic. Har problem med att de inte fäster riktigt på glaserat gods när jag blandar med målarmedium eller glycerol. Bli ungefär som att försöka måla på en fet yta och färgen pölar ihop sig och lämnar tomma ytor (om ni förstår hur jag menar).
Vad är det för olja man skulle kunna testa att blanda pigmenten med istället? Barnolja eller måste det vara någon speciell olja?

Bo§e
2

#5: Är litet tveksam om man kan använda vilken olja som helst (men någon kanske har lyckats med något ?).

Det här med oljor och uttunningsoljor m.m. är en vetenskap som kan göras hur avancerad som helst, och där känner jag min begränsning……men en omtyckt olja för sådan här målning är "Schjernings Universalolja". Du bör också ha litet terpentin att tunna ut färgen med, till lämplig penselkonsistens…

https://skapamer.se/schjerning-universalolja-nr-168-25ml-1/
/////////////////////////////////////

Ett helt annat spår:
Om du tillsätter litet diskmedel till vattnet som du tunnar ut din vattenbaserade färg med, kan det hända att den blir mer medgörlig när du målar på blanka ytor….
Det kan vara värt att testa.

Köp Schjerning Universalolja Nr.168 - Flaska med 25 ml universalolja. (6F).. Stort sortiment av pyssel och konstnärsmaterial på Skapamer.se. Snabba leveranser och fraktfritt när du handlar för mer än 399 kr. Handla online idag!
  • Redigerat 2023-03-10 10:48 av Bo§e
Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vattenbaserade målarmedium

Den här manualen beskriver hur man bereder färg med vattenbaserade målarmedium, i det här fallet Schjernings "RCP", men principen är ganska allmän.

Med oljor jobbar man ungefär på samma sätt, fast då förstås med terpentin som uttunningsmedel, plus ibland tillsats av tunnare oljor m.m….

Sintring
0

Du har ett PM

SaPe
0

#6: provade faktiskt diskmedel men tyckte inte det funkade särskilt mycket bättre. Ville gärna bli bubblor istället.