Oglaserad klinker i ugn
Hej, vet någon om det går att använda köpt klinkerplatta att sätta under alster vid glasering?
Det låter riskabelt.
Troligen är klinkerplattan bränd till ca 1200°C, och om den redan har sintrat vid den temperaturen, tål den troligen inte mycket mer än så….eller kanske inte ens det…det kan vara en "1150-graderslera"…
Problemet är att vi inte känner till vilken lera som har använts….den kan kollapsa tidigare än 1200°C….eller senare….
Vad man kan vara säker på, är att golvklinker inte är gjort i någon högeldfast lera…..det skulle bli för dyrt med de extra energikostnaderna, och dessutom onödigt.
Du skulle kunna provbränna en liten bit av plattan (lagd i en skål för att skydda sättplattan om den skulle smälta)….men hur som helst är nog det materialet olämpligt som sättstöd…särskilt om det handlar om stengodstemperaturer….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-03-07 12:39 av Bo§e
#1: tack för ditt svar , jag är lite för kreativ i mitt sätt kanske 🤔 men måste nog prova som du sa med en bit i en skål 😁
Nej det där låter som en dålig idé tycker jag, det är som Bosse säger inte alls troligt att det är lera som klarar mera än omkring 1100 grader eller kanske lite mera. Men det blir ju under alla omständigheter väldigt mycket extra massa som ska värmas upp och det kommer att spricka,
Intressant information i ämnet https://kakeldaxgruppen.se/materialkunskap
Det där är en verkligen förenklad förklaring på vad klinker är. Behöver inte alls vara stengodslera! Det är hur hårt bränt det är som avgör
#5: ok. Vad menar du med hårt bränd? Hur bränner man en lergodslera hårt?
Man bränner så det sintrar så mycket som man önskar, det kan vara båge lergods och stengodslera