Keramik iFokus

Keramik

Läst 223 ggr
Snuffakeramik
0

bats, göra själv

Behöver göra nya "trä-bats" de jättegamla i spånskiva vittrar nu sönder.
Främst till att dreja vidare ting som inte ska skäras av utan släppa själv.

Tips på bra material o andra bra tips önskas!
Inte gips tänker jag denna gången.

bjorn.lindberg
0

Gips är nog det bästa, beror på hur torrt du vill ha det när grejorna kommer av. Med gips brukar det vara lagom att trimma. Jag köpte en form från pure and simple molds, https://pureandsimplepottery.com/products/14-flat https://pureandsimplepottery.com/products/extra-part-large-quick-release-half-for-casting

A durable plastic mold that makes a wider and thicker bat than a standard bat. Instantly centered and secured when used with the Quick-Release.
bjorn.lindberg
0

#1: Såg nu att du sa "inget gips", i så fall har jag ingen bättre ide än spånskiva.

Snuffakeramik
0

#2: jo hur det än är så dyker det upp minimala gipsflisor i returleran ibland…
Spånskivan har funkat bra väldigt länge, de är gjorda i slutet av 90talet :) så jag gissar att det finns fler material att välja på idag.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar spånplatta..!
Har en försvarlig hög drejplattor, varav ingen är yngre än ca 20 år, och de äldsta minst 40…!
Och jag tycker att de bara blivit bättre med tiden, i takt med att de "impregnerats" med lera. De har "mognat"…🙂

Det finns förstås olika sorters "spänplatta"….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-04-13 19:14 av Bo§e
ler
0

Ja spånplattor är helt klart det bästa, om man tänker på funktion och pris. MDF den normala kvaliten är rent ut sagt skit. Löser upp sig på ingen tid, dom vattenfasta svarta kanske är bra men inget jag har testat och dom blir dyra

bjorn.lindberg
0

#5: slitskyddsplywood är super men det drar inte nåt vatten

Snuffakeramik
0

#6: mina gamla är från slutet av 90 talet då minns jag inte att det fanns olika sorters spånskiva, bara tjocklek.

Så spånskiva blir det. Men vilken typ och tjocklek tror ni är bäst?

Bo§e
0

#7: De allra flesta av mina plattor är 16 mm tjocka, men en del är 12 mm.

Jag gillar 16 mm-plattorna bäst, eftersom de inte böjer sig alls när man hanterar dem.
Men 12 mm är "ok" till mindre plattor, tycker jag.

Ja, mina plattor är gjorda av "vanlig" spånplatta, dvs sådana plattor som "alla" snickrade möbler av osv, på den tiden det begav sig. 🙂
Inte MDF…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-04-14 08:50 av Bo§e