Varför blir inte glasyren blå?
Tre funderingar kring detta:
*
Möjligen skulle glasyren kunna bli starkare blå på en lera med mer järninnehåll (?)
*
Frågan är vilken titandioxid receptförfattaren har använt…?
Kanske inte med den allra högsta renhetsgraden….?
*
Det vore frestande att testa med rutil i stället för ren titandioxid….
Ja, det var de första tankarna som dök upp….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Enig med Bosse vad leran angår, är det nog med järn så borde den bli blå. Men jag tänker inte att titanoxidens orenheter spela någon roll, skulle det finnas orenheter så är det järn och då blir det ju det samma eller i riktning mot rutil. Mängden titan är väldigt liten i receptet och prova med mera. Och Gerstley Borate har du den äkta varan eller något som leverantören anser vara en ersättare
#2: Jag har Ulexit istället. Jag ska prova alla era tips. Stort tack till er båda!:)
Jag hittade receptet på Pinterest så jag vet inte vilken grad de använder. Men ska köpa rutil och se hur det blir då. Stort tack!:)
#1: Ja, det lär finnas någon blå rutilglasyr, men den lär vara starkt beroende av vilken rutilråvara som används och det är väl mycket tveksamt om syntetisk titandioxid skulle fungera. Ingen av de andra komponenterna verkar vara direkt blåfärgande heller, men visst, ibland uppstår oväntade färgeffekter och leran kanske kan spela roll som någon föreslog.
Ja det är ju titan och bor som får små mängder järn som blir blå och det spelar ingen roll om det är syntetisk titandioxid eller inte titandioxid är titandioxid. Vill man ha en sådan glasyr blå på vit skärv så går det fint att färga om den med lite järnhaltig lera typ ockra
#8: Jag tycker att den blå färgen är snygg, och borde vara användbar…kul att se att det går…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
En bra lera till det är röd bolus lera
#8: Färgen blev ju super fin med båda sätten Kul, ska prova. Ha en fin dag!:)