Keramik iFokus

Keramik

Läst 142 ggr
Allinagain
1

Hur får jag till blankt guld?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg på Instagram, jpuzz,
Nyfiken på att få till liknande.
Hur gör man gulddekoren?
Se bild

Bo§e
0

Först glaseras och glasyrbränns föremålet som vanligt.
Därefter målar du dekoren med glansguld (den 12 %-iga sorten som bränns vid ca 780-800°C)
och bränner igen.
Det blir m.a.o. 3 bränningar, inklusive skröjen.

Glansguld ser ut som en brun olja, och man målar "direkt ur flaskan" om den är färsk, men köp gärna litet guldförtunning på en gång.
Guld är dyrt…!….men glansguldet är ganska drygt, och en 2- eller 5-gramsflaska räcker längre än man tror…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Allinagain
0

Aha
Tack för info..
Igen🤗

Allinagain
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En fråga till..
Köpte en liten flaska glansgul plus förtunning..
Såg att cebex tycker att man inte ska förtunna guldet.
Vad gäller egentligen?

Bo§e
1

Orsaken till att man avråder förtunning av guldet, är att det är lätt att förtunna för mycket….!

Vid normal användning skall guldet INTE förtunnas.
Det är avsett att användas "direkt ur flaskan", oförtunnat.
Förtunning tar man bara till i nödfall, om guldet har åldrats/tjocknat i flaskan…..och då får man vara MYCKET försiktig, för att inte överdriva…..

Förtunningen är också lämplig att rengöra penseln med.

Börja med att öva några linjer. Dra enkla streck utan överlappning. Det ser trist ut innan det är bränt, men du blit överraskad när det kommer ur ugnen.
Kör 780-790°C, och det bukar räcka med kort utjämning, kanske 5 minuter eller så….

• Redigerat 2023-04-28 14:35 av Bo§e
ler
1

Det beror lite på vilket fabrikat det är, dom från Tyskland som säljs från ett bestämt fabrikat är så att det är färdigt att användas oförtunnat men det kan fås som en pasta som måste spädas ut för att kunna måla med. Man kan idag få preparat med bara 6% guld som funkar lika bra som dom med 10% eller mera, industrin använder nästan bara detta. Det är lite rubidium i så att det ska hålla bättre mot slitage.

Allinagain
0

Aha
Jag grävde där jag stod så att säga..
Så köpte från cebex..12%

Bo§e
0

#5 och #6: Ja det finns olika sorter, men om du köpte "det gamla vanliga 12%-iga" (som är flytande, och ingen pasta), gäller min beskrivning.
Det är inte avsett att spädas förrän man av någon anledning måste göra det (och då med stor försiktighet).

• Redigerat 2023-04-29 14:25 av Bo§e