Glasyr under botten av mugg. Se bild
Jag har en fundering….kan man glasera på undersidan av en mugg/skål? Dvs innanför foten som inte tar i hyllan. Ser att andra gör det. Hon som introducerade mig t lerans underbara värld sade att den måste absolut tas bort efter glaseringen. Nu har jag glaserat under men blir osäker. Måste jag ta bort? Glasyren jag har använt är inte rinnig eller opålitlig (hittills😬). Bifogar bild.
Väldigt tacksam om någon kan svara. Har sökt här o googlat men hittar ingen info.

Det kanske blev något missförstånd…?
Självklart kan du lämna kvar glasyr innanför fotringen…!
Huvudsaken är att själva fotringen är ordentligt avtorkad.
Jag förutsätter att det gäller stengods. Är det lergods kan man glasera alltsammans om man vill, och ställa föremålet på en trefot.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Tack snälla för snabbt svar!!! Då kör jag igång ugnen😊
Va kul att det inte bara är jag som har funderat över detta! Min kursledare lärde även mig att jag måste ABSOLUT ta bort även i mitten. Men det blir ju så mycket finare om man lämnar det kvar :) Tack för tråd och svar ☺️
#3: Toppen!!😊
Det beror säkert på något missförstånd eller misstolkning.
Om botten saknar fotring, dvs är plan, måste man (förstås 😬 ) torka av hela botten…..
Kan tänka mig att det är det som kursledarna menar…..
#5: Nej tyvärr. Hon var väldigt bestämd. Jag gör nästan alltid fotring och hon blev upprörd om glasyren inte var ordentligt avtorkad. Detta var inte i Sverige.
#6: Hmmm….om det inte handlade om en rationell teknikfråga (?), vilket låter rimligt, kanske frågan i stället rör området "stil" och "trender"…..dvs att glaserad botten skulle vara något slags "stilbrott"…?
Jag har hört antydningar om detta förr, utan att riktigt veta var det kommer från, dvs att en "helavtorkad botten" skulle vara något slags "stilmarkör".
Men markör för vad…?
- Redigerat 2023-05-11 17:01 av Bo§e
Det kan ju vara så att kursledarna inte visste så mycket om keramik, det krävs ju ingen utbildning för att bli kursledare!
#7: Jag tror inte det😊
- Redigerat 2023-05-12 07:45 av HellenB
#8: Jo då, lång erfarenhet😅
Min kursledare står fast vid detta fortfarande. Har frågat henne efter jag började bränna själv för ett år sedan, och hon påstår att godset smälter fast i plattorna om man inte torkar av helt. Förmodligen ligger det i okunskap bara. Tack vare detta forum fick jag också lära mig att man kan stapla verken i varandra vid skröj.. vilket hon också påstår förstör godset.
Så tack än en gång för all kunskap ni sprider. Jag är verkligen så tacksam ☺️
Hur gör du med din signatur/namn som visar att det är du som har gjort denna sak?
Eller är det en transparent blank glasyr du har i botten?
#12: Ja, det kan bli ett dilemma, men om glasyren har litet transparens, blir en ristning eller stämpel synlig.
Vissa halvtransparenta glasyrer kan t.o.m. förstärka signaturens tydlighet.
Och om glasyren är av "täckande" sort, kan även en stämpel bli synlig, om den bara är hyfsat djup och inte alltför detaljerad.
Enkla symboler ("bomärken") brukar fungera.
Men ja, man får tänka till…..det "gamla" sättet att signera kanske inte fungerar, och man får hitta något nytt sätt…
- Redigerat 2023-05-12 15:57 av Bo§e
Är det viktigt att veta vem som har gjort en kopp??? Och om så kan man ju alltid använda stämpelfärg på den glaserade ytan.
Själv tycker jag det är bra och trevligt med ett namn/signatur för att kunna härleda en sak.
Jo det är klart att det kan vara trevligt, men för mig är det ganska likgiltigt just vem som har omformat en lerklutt till en kopp så länge koppen är ok så är det fint.
På mina kurser brukar jag vilja kika på fotringarna för att avgöra om glasyren kan vara kvar innanför eller inte. Vissa fotringar är mest "kosmetiska" - dvs de är inte direkt högre än ytan innanför utan bara en markering utan större höjdskillnad. Då finns det en stor risk att glasyren som är kvar i mitten fastnar i plattan. Detta gör jag av hänsyn till kursdeltagarna eftersom det är synd om alster bränner fast i ugnsplattorna. Med en tydligt definierad fotring är det inga problem att lämna glasyren innanför. Allt handlar förstås om att känna sina glasyrer, om de rinner och veta vilka marginaler som behövs i olika temperaturer.
#6: du kan med fördel använda Terra sigillata (ursäkta stavning)
kolla på youtube. både med färg o utan det fäster inte i ugnen men ger en fin färdigyta……..
kolla på vår hemsida www.raku.se ligger en länk där hur du gör en egen.