Glansguld som blir blankt fläckvis
Förutom att jag håller med hyllningen till Bosse, han är en klippa!
Så har jag nuvproblem igen, mitt enda säkra kort som aldrig sviker ,Glansguld! Men nu blir jag snart galen! Glansguld som aldrig varit ngt problem tidigare har nu börjat bråka. Har inte gjort ngt annorlunda bränner 100 grader upp till 450…sen full rulle till 800 grader med 5 min utjämning. Guldet matt och rosaaktig på sina ställen.
Lägger på ett nytt lager bränner 150 grader upp till 450 full rulle till 790 grader med 5 min utjämning. Blir guld blandat med matt guldigt och rosa aktigt på sina ställen.
Det är blank transparent glasyr under samma som jag använt tidigare och ugnen har alla lufthål öppna.
Rengör penslarna med terpentin,när jag målat med glansguld kan det vara det som inte livar med guldglansen? Det är det enda jag kan tänka mig . Ngr tankar om detta?
- Redigerat 2023-05-23 19:19 av bjorsan
Det kan vara att det är lite för tunt, hur mycket har du i ugnen och blir det matt bara där det är målat med guld eller också på glasyren i övrigt? Måla lite tjockare och öppna locket ett par gånger för att lufta ut och kyl ner så snabbt som möjligt
#1: Vettiga synpunkter.
De första frågorna som dyker upp är om guldet är förtunnat på något sätt, och/eller om ugnens ventilation varit otillräcklig.
Terpentinet tror jag inte riktigt på. Om penseln varit rengjord med terpentin, borde terpentinet vara avdunstat sedan länge (dvs torr, ren pensel) när man börjar måla.
Men…..om penseln fortfarande var våt av terpentin när du började måla, kanske det uppstod någon störande effekt i form av "ofrivillig" förtunning av guldet, eller att terpentinet "skar sig" med guldets lösningsämne, eftersom de inte är särskilt kompatibla med varandra… Fast, nu spekulerar jag förstås….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja det är ju en rimlig tanke men om det funkar att göra rent med terpentin så betyder det att det löser sig i terpentin och borde inte vara något problem.
#1: Tack för feedback,båda två. Nej glasyren i övrigt är blank. Prövar med en ny pensel och lägger på tjockare, samt luftar mer, kanske kyla av fortare? Kanske ska skippa utjämningen på 5 min? Fast det har ju funkat tidigare…så märkligt detta. /Nina
#3: Nja….detta med lösningsmedel är litet knepigare än så….
Är ingen expert på detta, men vet att olika lösningsmedel spjälkar isär ämnena på olika sätt, trots att de kanske "löser" bra i samtliga fall.
Ett lösningsmedel kan vara utmärkt till penseltvätt, men om det används till förtunning, kan det förändra strukturen hos det man förtunnar på ett oönskat sätt, om det är en olämplig kombination.
De som jobbar med lacker vet mycket om detta, och väljer alltid rätt förtunning till rätt produkt.
Samma sak med guldet…..det finns en speciell guldförtunning som är kompatibel med guldet, och om man använder "något annat", kan det bli äventyrligt….
Sedan finns det också "guldförtunning" som INTE skall användas till spädning, utan bara till penseltvätt….för att göra det ännu knepigare…🙂
- Redigerat 2023-05-24 15:10 av Bo§e
#5: Till slut hörde jag av mig till Cebex, kanske skulle börjat där?! Fick då veta att glansguldet är en färskvara och skall förvaras i kylskåp, annars förlorar den sin glans! Den är ju säkerligen nästan 2 år gammal och har stått i skåpet i studion hela tiden. Så då vet vi det :)
#6: Va??? Varför?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Kylskåpsförvaring är förstås bra om om man vill att lösningsmedlet skall avdunsta så långsamt som möjligt vid långtidslagring.
Antagligen är det detta som det handlar om, och inte någon "kemisk process".
Utspädning är alltid litet "äventyrlig", och det vill man helst slippa, särskilt om det gäller småmängder.
Jag är dock beredd på att jag kan ha fel här, men jag tror att det enbart handlar om detta.
Någon som vet mer…?
Det är ju ett recinat och ingenting i det blir förstört på annat sätt än att det så klart kan avdunsta men lite förtunning och så vänta någon dag och rör runt tills det är helt upplöst igen så fungerar det. Själv har jag olika guldpreparat som är många år gamla, minst 15 år och dom skulle jag använda för ett år sedan, helt torra så klart men gick helt fint att lösa upp och blev inte matta
Jag tycker också att det verkar lite märkligt men eftersom jag fick det svaret av Cebex som jag handlat den av så borde de väl veta. Jag har inte spätt ut den eftersom den är i samma form som när jag köpte den. Kanske att de i sin tur har köpt in den från ngt nytt ställe, eftersom jag också i mitt tidigare kermikerliv också hade flera år gammal glansguld som aldrig krånglade….@ler ,vad använder du för förtunning?
Jag använder en förtunning från Spanien som jag även får mitt guld från, har även guld från Italien