Blanda olika glasyrer?
Snart glasyrdags av massor av grejer.. har både pensel och doppglasyrer hemma.. kan man blanda dessa.. alltså inte blanda ihop, utan tex doppa först och stryka penselglasyren utanpå för effekt. Eller tvärt om..?
- Redigerat 2023-05-30 19:55 av Linnet83
Ja det går bra
Spelar det roll om vilken man tar först.. asså, förstår att det kan bli lite olika resultat, men finns det en väg som är bättre än den andra..?
#2: Att kombinera olika glasyrer på varandra är svårförutsägbart i sig själv (och spännande 🙂 ), och kräver att man gör massor av prover, och antecknar allt man gör, för att ev. kunna upprepa något som man gillar….
För att få något slags struktur i testandet, kan man tänka på några grundläggande faktorer att hålla reda på, som t.ex:
Tunt på tjockt kan ge helt andra resultat än tjockt på tunt.
Mörkt på ljust ger andra resultat än ljust på mörkt…
….osv…
Glasyrer som har olika sammansättning samverkar också på olika sätt, pga varierande ytspänning, sätt att flyta osv, så man kan inte ta för givet att en metod fungerar på samma sätt med andra glasyrer.
Därför: Anteckna allt…!
Så, det finns egentligen inga andra regler än att man måste vara noggrann och systematisk, och anteckna allt man gör…
Tänk också på att många lager glasyr kan innebära att skiktet blir så tjockt att det finns risk för rinn…
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#3: Minns inte vad det var för omständigheter, men myten är att en keramiker tog en sked av A och en sked av B och fick nåt fantastiskt resultat. Tyvärr hade inte keramikern i fråga tagit några anteckningar och spenderade sen på tok för mycket tid på att prova alla varianter igen för att heller aldrig få till samma resultat.
Personligen tycker jag det är ett rätt dumt sätt att jobba på eftersom även om du vet vad du blandade så kan de relativa mängderna spelar stor roll. En sked av A och en sked av B är inte speciellt exakt. För att ha en chans att komma tillbaka till samma igen så måste du vet hur många milliliter du tog av A och B. Du måste också veta hur mycket vatten du använder när du blandade A och B. Det är rätt intressant att vi är relativt noga med alla ingredienser när vi blandar glasyrer, säg 34.23 gram fältspat osv, men när det kommer till mängden vatten är det oftast rätt mycket på känsla. Eller det är så jag gör i alla fall. Jag har tyvärr lärt mig hur min Tenmoku skall kännas för att funka så jag har ingen anteckning på mängden vatten eller SPG.
#4: Nej, volymmått, som "skedar" och annat, har man inte stor glädje av i den keramiska världen.
Som kul kuriosa:
För många år sedan gjorde jag en uppställning på olika materials volymvikter…..dvs just de material som vi hade i sortimentet just då.
Malningsgrad och mycket annat kan variera starkt, så den här uppteckningen skall man absolut inte lita på som någon "generell sanning".
Och, pulvermaterial kan lätt "skakas" till olika volymvikter…..😬
Här är listan i alla fall…….ta den med en jättenypa salt…🙂
Eller gör bara saker och strunta i om det går att få fram resultatet en gång mera, var glad om det blir bra och se det som unika! Det är ju också ett sätt att arbeta på
#6: Absolut sant…🙂…!
Att låta sig överraskas hela tiden är ju också ett sätt att ha kul med keramik….
Jag har många gånger arbetat så och det är kul. Annat om man ska göra något för en fabrik som vill ha samma resultat hela tiden och som har kunder som kräver det!
Hur mycket man än har styr på processen så finns det ändå variabler som är svåra att styra om man önskar att arbeta lite mera fritt och inte som en robot
Litet som att gå ut och plocka svamp…..man kan helt enkelt ha tur….men kanske bara den gången….
Fast det blev ju en lyckad utflykt…🙂
Ja alltid trevligt i skogen, speciellt när man har lite kaffe och en ostmacka med sig
#0: Jag skulle testa stryka först och doppa sedan i första hand. Målningsmediet i penselglasyren borde funka som bindemedel så att den andra glasyren har lätt att fastna. Doppglasyrer kan bli väldigt pulvriga och därför svårt att måla uppå.
./ Paul Bradley