Urna för begravning
Jag planerar att dreja en urna för begravning, har en vän som gjort så vid två tillfällen. Det är olika regler beroende på var i Sverige man befinner sig tydligen. För Göteborg gäller följande, se nedan. Söker tips på lera, hur jag bränner den, samt hur jag kan dekorera den? Det är ju det där med miljövänlig och förgänglig. Tänker att en askglasyr borde väl vara miljövänlig? Eller någon engobe? Sedan är det då vad jag ska färga engoben eller glasyren med. Vad har vi för miljövänliga infärgningsmaterial då?
Såg urnor som var tillverkade av sand från vår kust och inte färgade, de var också fina.
Regler för Göteborg:
Askurna
Askmängd från stoft och kista uppgår normalt till ca 4,5 - 5 liter. Det vanligaste problemet med ”egentillverkade” urnor är att de är för små, askan ryms inte.
Rekommendation på mått:
A Cylindrisk form: ca innermått diameter 160 mm, höjd 250 mm
B Kvadratisk form: ca bottenplatta 130 x 130 mm, höjd 280 mm
Material - Urnan skall vara miljövänlig, förgänglig och kunna tätförslutas.
Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
Instagram: paolabrenneyiapottery
Det mest miljövänliga keramiska färgämnet som jag kan komma på är järn, i dess olika former.
Vi bor ju på en planet, "gjord" av järn….
Men, vad menar dom med "förgänglig"…?
Hur länge får urnan hålla…?
Arkeologer gräver ju fram lågt brända begravningskrukor som klarat sig i 2000 år eller mer….
Finns det en specifikation på max livslängd…?
Om man gör en extremt lågbränd urna, kan den bli väldigt skör (riskabelt), och det blir svårt att använda vanliga keramiska pigment, om man vill ha någon "färg" eller dekoration…
Detta med "förgänglighet" gör det litet knepigt ur ett keramiskt perspektiv….
Keramik är ju ett av världens minst förgängliga material…!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-06-06 12:13 av Bo§e
#1: Tack Bosse!
Jag skall ringa imorgon och fråga ang förgänglighet.
Jag har fått följande tips från en keramiker som också gjort urnor:
"Jag har gjort urnor i k129 och rakubränt dem.. det var godkänt. Men de blir ganska stora för att få plats med askan. Du kan ju också dreja i stengods och bränna i lergodstemp.
Om leran har en fin färg behöver du inte glasera den. Annars så tar du bara en engob eller lergodsglasyr på".
Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
#2: En sådan kruka kan hålla precis hur länge som helst, om den ligger på frostfritt djup.
Kommer att hålla längre än järnålderskeramiken….
(Men, vem kontrollerar det…? 🙂 )
Miljövänligt:
Javisst, en kruka i en ljusare lera, dekorerad med en mörkare lera, borde vara optimalt ur den aspekten.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-06-06 12:24 av Bo§e
Här finns en mer detaljerad checklista för Urnor:
https://skkf.se/wp-content/uploads/2020/02/sbt_-_ansokningsblankett_urna_160414_skrivbar.pdf
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-06-06 12:25 av Pyttelite
#4: Tack 🤗
Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
#3: Ja, vem ska gräva upp och kolla det…
Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
Det är väl dom som gräver gravar på kyrkogården som kollar om det är riktigt eller inte, det är ju inte så att man får en egen plats som är där för evigt!!!
Kollade för många år sedan med den lokala Fonus. De var mycket tillmötesgående men det var samma där med förgänglighet, och eftersom jag jobbar med stengods gav jag upp.
Men när min pappa dog för två år sedan och övriga i familjen önskade sig att hans aska skulle i en urna jag gjort så blev det så. Det var i Danmark och andra regler. Jag frågade om det med förgängligheten och fick svaret att om gravplatsen i framtiden ska slopas så knackar de bara hål i botten så askan rinner ut i jorden… Och urnan åker på deponi. Inget tjafs alltså. Känns fint att han ligger i min "burk".
Hej Paola,
Jag har gjort urnor som jag skröjbränt och de har blivit godkända. Jag har då använt leran som den är som dekoration (dvs marmorerat i drejningen och slammat upp som engobe). Detta för att jag ville undvika glasyr, metalloxider och färgkroppar. Väldigt fint att kunna göra något personligt på det sättet. Stl 4-5 L behövs.
/Anna
#0: Hej, jag håller på nu och gör en urna som skröjbränns och som skall dekoreras med akvarellfärger och sedan poleras med linoljevax.
#10: Finns det möjlighet att se ditt alster?
#12: En sån skulle jag vilja ha!
Mycket fin.
Verkligen ngt annat än det som begravningsbyråerna tillhandahåller!
Jättefina både #12 och #14!
//Susanne Sundström
#14: Så fin ❤️
Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
#12 och #14 Så fina båda två! Och väldigt olika.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#11: Jag lägger upp en bild när jag är klar.
Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri