Keramik iFokus

Keramik

Läst 145 ggr
ler
3

Ulla Viotti

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

I Aabenraa finns Ulla Viottis största monument

Ulla
1

Oj! Vilket jobb hon måste ha lagt ner. Har hon bränt stenarna själv?

Namnet är bekant, men jag kunde inte komma på i vilket sammanhang jag hört det så jag gjorde en googling. Då kom jag bl a till Görvälns skulpturpark. Där finns Bibliotek-Sarkofag, en skulptur som Ulla Viotti också har gjort. Den parken har jag gått i många gånger, och ändå kom jag inte ihåg skulpturen.

Ulla_Viotti,_Bibliotek-Sarkofag,_2015-b.jpg

Bengt Oberger, CC BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0, via Wikimedia Commons

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2023-07-02 17:03 av Ulla
nyburgaren
0

Finns ett stort verk murat i kaptenens trädgård i Höganäs utav henne! Tror stenen är brända på ett danskt tegelbruk där bränningen ger en stor färgskiftning på stenarna!

nyburgaren
1

Stenen bränns med kol efter gammal tradition! På Hans A. Petersens tegelverk i Egernsund!

pyromanen
0

Stenen köps och har även sett att hon haft hantverkare till att mura. Så åtminstone på en del verk är hon "bara" den som ritat o bestämt hur det ska vara.
Även här på Bruket i Fengersfors har vi en liten UllaViotti byggnation…

ler
2

Ja det är nog bra att murare murar, det gör hennes arbete ju inte mindre värt, samma sak egentligen som att dom flesta keramiker inte själva gräver upp sin lera eller har sin egen gruva för att bryta kobolt och så vidare!