Avstånd vid keramikbränningar
Hej!
Jag undrar vad ni rekommenderar för avstånd mellan godsen i en skröj respektive glasyrugn ( Stengod).
Hur många föremål bör man max ställa i varandra vid en skröjugn? Ska man ha något specifikt avstånd mellan föremålen i ugnen samt hur nära elementen bör man sätta sakerna?
Vid Glasyrugn, vad rekommenderar ni för avstånd mellan föremålen i ugnen då samt avståndet till elementen i ugnen för att minska risk för kontaminering samt att föremålen skulle kunna slå sig pga för tätt packad ugn/för nära elementen?
I verkstan där jag hyr in mig använder vi en ROHDE TE 95 s BH (400 V, 50 Hz).
Tack på förhand!
Mvh
//Maria
Hur många föremål bör man max ställa i varandra vid en skröjugn?
Oklart, så många som funkar? Jag brukar trava skålar i varandra och har just inga problem med det. Antar att det beror på vilken lera du använder och hur grejorna är gjorda. Det troligaste problemet är att grejorna går sönder om det som står underst inte pallar trycket.
Ska man ha något specifikt avstånd mellan föremålen i ugnen?
För skröj tror jag inte det spelar nån större roll om saker nuddar varandra.
Hur nära elementen bör man sätta sakerna?
Försöker hålla mig 2 cm ifrån elementen, verkar lagom.
Vid Glasyrugn, vad rekommenderar ni för avstånd mellan föremålen?
Allt kommer krympa lite när du bränner glasyr så du kan va rätt nära. Jag brukar försöka hålla 1 cm mellan grejorna, men det går oftast att packa det tätare. Det har lite att göra med vilka glasyrer du använder, en del glasyrer ångar och kommer sprida sig lite till saker som står i närheten. Koppar i reduktion (minns inte om det också gäller i oxidation) har en förmåga att "kladda" av sig på "mjuka" glasyrer, e.g. carbon trap shinos.
Avståndet till elementen i ugnen för att minska risk för kontaminering?
2-3 cm är vad jag försöker ha i alla fall.
Föremålen skulle kunna slå sig pga. för tätt packad ugn/för nära elementen?
Beror nog mer på leran och hur snabbt du bränner än det specifika avståndet. Har aldrig haft problemet att saker slår sig när de är nära elementen, men det kan ju vara att jag har haft tur också. Gissar att porslin har mer problem än en stengodslera.
Stort tack för snabbt och utförligt svar Björn.
Dagens ros till dig!
Med vänlig hälsning,
Maria
Avståndet mellan alstren vid glasyrbränning avgörs av att glasyren kokar och bubblar så några millimeter bör det vara mellan alstren
#3: Ja, att man håller alstren utom "bubbelavstånd" kan man väl säga är det primära.
Sedan kanske man bör hålla vitglaserade alster på behörigt avstånd från starkt infärgade. Kanske t.o.m. låta dem hamna på var sin våning….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja vet man att man har något som ger oönskade resultat så får man ta det som smittar av sig i en annan bränning. Krom är mer eller mindre omöjligt att styra och koppar är också en av dom som kan vara svår, molybden och natrium kan till dels styras med hjälp av brännkurvan, desto snabbare man bränner desto mer ångar det.
#5: Minns inte hur det ligger till, ångar koppar i oxidation eller är det bara i reduktion?
Ångar alltid
#5: Är det specifika färgtoner som innehåller Krom och Koppar? Vill minnas att gröna färger t.ex. alltid innehåller koppar?
Nej det är inte alltid koppar i gröna färger, det kan vara koppar eller krom, kobolt-titan, vanadin i speciella stains, nickel kan ge grön och kombinationer av gula och blåa kan ge grönt, oftast olivgrön
#9: Jag tänkte just på vilka färgertoner som kan "smitta/kontaminera till annat gods" i en ugn, dvs om vissa färgtoner alltid innehåller krom eller koppar.
Ja en transparent grön glasyr innehåller koppar och dom opaka kromgröna innehåller så klart krom liksom stains typ petroleum och svarta innehåller som regel krom även om man kan få kromfria svarta
Glömde att säga att en del bruna också innehåller krom, krom-zink spinell det är i och för sig väldigt stabilt och förmodligen inte ett så stort problem
En närbelägen fråga: Om jag inte har nån glasyr på mitt stengods, kan jag då stapla godset i vartannat som i skröjbränning? Tex en kruka utan glasyr i botten ovanpå ett fat utan glasyr i 1240 grader?
Inte så bra eftersom det sintrar och kan deformeras, staplar man det på varandra så är det omöjligt att styra hur det sätter sig så varje sak för sig
Ja, och dessutom finns det risk för oönskat "klibb" där två sintrande leror vidrör varandra.
Och det kan också bli färgskiftningar i godset där den andra krukan stått…
Så, även om det "går", så är det mindre lämpligt…
"Don't Panic" (Douglas Adams)