Keramik iFokus

Keramik

Läst 99 ggr
luddonlime
0

porslinsslicker som engobe

hej, nån som provat ha porsinsslicker på 903 eller annan drejlera.
som engobe på lädertorrt.

hälsningar från västkusten
// Lena

ler
2

Det blir nog svårt att få det att fungera, krymper mera än drejleran så du får justera engoben så den passar till leran. Man kan magra den med kvarts, krita, wollastonit, och så vidare. Du kan också prova med fritta 10-40% så magrar du samtidigt som du kan få bindning och sintring om du önskar det. Borax är super bra till att få porbindning så det sitter fast, 5%

Bo§e
2

Instämmer med #1.
Men lägger till att man faktiskt kan ha tur och hitta kombinationer som fungerar utan tillsatser.

Jag minns särskilt porslinsleran 401W (gjutlera i pulverform), som många använde som engobe på olika stengodsleror, med bra resultat.

401W hade 3% torkkrympning och 16% totalkrympning.

Det var dock viktigt att engoben inte lades på för tjockt….då uppstod de problem som Ler nämner.
Men, "lagom tunt" var inga problem…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-07-31 12:35 av Bo§e
ler
2

En annan variant på porslins engobe är 75% kaolin och 25% ball clay och om det inte passar så ökar eller minskar man mängden ball clay

Forma
1

Jag tycker det fungerar fint med porslinsengobe på alla mina drejleror. men om man lägger tjockt kan det säkert bli problem. Jag har inte märkt några krackeleringar eller annat strul så det kan ju vara värt att testa.