Keramik iFokus

Keramik

Läst 88 ggr
L.A.E
0

Fukt skadad glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Råkade få in vatten så en säck glasyr blev fuktskadat ca 50 %
Fick en ide om att testa och se om det fungerar med Torrbollen som är fuktslukare.

Bo§e
0

Känns som en tankeövning….hur skall man tänka här….? 🙂

Torrbollen torkar inte ut glasyren direkt, utan indirekt, genom att avfukta luften i lådan, vilket då borde underlätta att vattnet i pulvret sugs upp mot ytan kapillärt, och exponeras för den torrare luften, avdunstar från ytan, separeras i torrbollen….osv…..tills det är torrt, eller tills torrbollen "gjort sitt"….

Ja, det kommer att torka….men hur effektivt är det…?
Det kanske trots allt går snabbare genom att breda ut pulvret på en stor yta så att mer pulver blir exponerat för luften samtidigt….?

Spelar kanske ingen roll, men jag kan inte låta bli att fundera….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-08-17 16:55 av Bo§e
L.A.E
0

#1: Det bästa brukar vara att lägga ut på gamla tidningar men det fungerar inte nu. Mjöligt kanske nästa vecka med en massa tidningar på golvet vid ugnarna med stängda dörrar. Man får ju inte glömma ansiktsskydd för glasyr dammet.

• Redigerat 2023-08-17 17:27 av L.A.E
ler
0

På en bakplåt i ugnen eller i microugnen, helt torrt på minuter. Men behöver det vara helt torrt???

L.A.E
0

#3: Glasyren ska inte användas i år. Är faktisk en gammal lergods transparent glasyr som min mor hade i sin källare en Brodab 061. Mor är 90 år och håller på lite än i sin keramik verkstad faktiskt.

Bo§e
0

#4: Fint att höra att din mor inte ger upp…! 🙂

"061" kommer jag ihåg.
Den togs fram för att passa särskilt bra på Vingerlings "K147", som ett blyfritt alternativ…. :-)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Om det inte finns någon starkt alkalisk fritta i glasyren så spelar det ingen roll om det är fuktigt