Önskar tips på en bra våg.
Jag var på väg att blanda till en ny glasyr när jag upptäckte att min digitala våg inte längre väger rätt. Som tur var så reagerade jag över att det uppmätta kändes för tungt och bestämde mig för att dubbelkolla. Jag testade med vatten och såg då att den väger rätt vid små mängder, men alldeles fel när man kommer upp över 400 g.
Någon som har tips på en bra våg för ändamålet? Just nu har jag bara mitt vackra gamla loppisfynd, men den vågen duger inte till glasyrprover.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2023-08-21 13:52 av Ulla
Jag kan tyvärr inte tipsa dig om någon speciell våg (kanske någon kan ?), men jag känner en frustration över digitala vågar, rent allmänt…åtminstone de billiga varianterna…
De är ju förföriskt enkla att jobba med, och man vill förstås tro blint på siffrorna som visas i displayen.
Men om man börjar jämföra olika digitala vågar med varandra 😬 avslöjas bristerna….och då uppstår frågan om vilken av dem som är korrekt…. Är någon av dem korrekt…?
Och, som du nämner, diffarna kan också variera över viktskalan…
Problemet elimineras till stor del med en mekanisk balansvåg (dvs en bra sådan), som man själv nollställer och kalibrerar varje gång.
Då har man bara sig själv att skylla om det skulle bli fel…men om man är noggrann, blir det alltid rätt…
Bilden visar en bra våg som väger från 0,1 g till 2,61 kg.
Ja, jag har en "issue" med billiga digitala vågar…🙂
(Självklart finns det också bra digitala vågar, men det avspeglas dessvärre i priset….)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-08-21 15:18 av Bo§e
Tack för förslag! Jag har kollat runt på nätet och såg att det finns hur mycket som helst. Får svårt att välja då. Känner mig som åsnan mellan hötapparna.
Som du Bosse så har jag blivit litet misstänksam mot de digitala efter att ha upptäckt att min inte funkade.
_
_
Men du kan ju samtidigt köpa kontroll vikter och ha det som vana att kontrollera, jag gör det med jämna mellanrum. Och köp en våg från någon firma här i Sverige eller närliggande land, jag köpte en väldigt billig från kina som bara funkade en kortare period och så köpte jag en i Danmark som funkar jättebra. Kommer inte ihåg vad den heter och är i Stockholm nu så jag kan inte se efter, men kan göra det senare
Ett set med kontrollvikter är bra.
Helst ett antal, som sträcker sig över viktskalan.
Är också på jakt efter en sådan våg. Vad ska man tänka med maxvikt? hur ofta måste man gå över 3kg i vikt.?
Måste intervallen vara från 0,01 eller räcker en våg med 1g noggrannhet.?
#6: 1 g noggrannhet är inte så lyckat, inte minst när man väger in små provsatser.
Om man t.ex. skall väga upp 1 g, kommer displayen fortfarande att visa 1 g ända upp till 1,9 verkliga g……en väldigt stor avvikelse m.a.o…som man inte alls har koll på..
0,1 gram noggrannhet tycker jag är ok, så att man åtminstone vet var grammen börjar och slutar, och kan jobba rimligt exakt med decimalerna…
0,01 gram noggrannhet är förstås också bra, av samma anledning, men inte något direkt krav, tycker jag.
Kanske inte värt att betala jättemycket mer för…
Med 0,1 g noggrannhet kan man jobba med någorlunda små provsatser. och få tillförlitliga resultat.
"0,1-vågarna" har oftast också större och säkrare spännvidd uppåt än "0,01-varianterna", vilket ju är en fördel…
- Redigerat 2023-08-24 12:57 av Bo§e
Bosse Vad tror du om maxvikt? räcker 2000g för en hobbykeramist?
Jag tror inte jag kommer blanda större satser än vad som ryms i en 10 liters hink har inte behövt det än i allafall. =)
Den här är hyffsat billig.
[https://peroett.se/Precisonsv%c3%a5gar/Precisionsv%c3%a5gar-0,1ochupp%c3%a5t/Presicionsv%c3%a5g]()
#8: Ja, den verkar vettig. 2000 g max är en rimligt bra spännvidd, och priset är ju ok.
Om du till äventyrs behöver väga upp en större mängd någon gång, kan du ju dela upp satsen, om du är noggrann….
Tips 1:
Fundera på att skaffa ett set med kontrollvikter.
Tips 2.
Håll vågen dammfri.
Jag köpte en sån här till verkstan: https://www.expondo.se/steinberg-systems-precisionsvaag-7500-g-0-1-g-10030049 tycker den funkar bra, finns i 10 kilos utförande också https://www.expondo.se/steinberg-systems-precisionsvaag-10000-g-0-1-g-10030107 som kostar en hundring mindre.
#10: Ja, de har ju en ordentlig spännvidd, utan att vara särskilt dyra….
"Förr i världen" kunde vågar med sådan prestanda kosta en månadslön, eller mer….
Men det är ju viktigt att de håller vad de lovar….
- Redigerat 2023-08-24 17:19 av Bo§e
#11: Jag har inte kontrollerat den med vikter, borde verkligen göra det, men jag har just nu ingen anledning att misstänka några problem heller. För mina behov är det inte superviktigt att vågen är superprecis, om det blir nåt halvt gram fel gör inte så värst mycket. Men det är klart, om nån har en uppsättning kontrollvikter att sälja som inte kostar skjortan så är jag intresserad.
- Redigerat 2023-08-24 17:26 av bjorn.lindberg
Mest kritiskt är det ju när man väger upp små provsatser, där fraktioner av gram kan vara avgörande…
Ett alternativ kan vara att göra större provsatser för att minska kraven på precision, men det har ju också sina nackdelar om det blir långa serier…
Sedan får man alltid räkna med en viss "felmarginal", vilket ofta(st) visar sig när man skall omsätta ett prov till "skarpt läge", dvs en större mängd…
Det är svårt att helt slippa ifrån justeringar på vägen upp från prov till fullskala….
#13: Jag brukar inte göra prover som är mindre än 100 gram av den anledningen. I alla fall om det inte är triviala grejor, typ 50 delar lera, 50 delar aska. Använder aldrig heller kobolt och nästan aldrig koppar så behovet av att väga 0.1 gram av nåt är rätt lågt.
- Redigerat 2023-08-24 17:41 av bjorn.lindberg
Ja, 100-grams provsatser är en realistisk mängd, om det inte skall bli alltför svajigt.
Nej, att väga in 0,1 g av något enskilt material är förstås inte särskilt vanligt.
Men man vill ju kunna se var grammen börjar och slutar, så att man hamnar rimligt rätt…
- Redigerat 2023-08-24 17:51 av Bo§e
#15: > Men man vill ju kunna se var grammen börjar och slutar, så att man hamnar rimligt rätt…
Ja precis, håller helt med om att man vill ha 0.1 grams precision, men jag tänkte låta bli att lägga 5000 på en uppsättning kontrollvikter och deras certifikat :)
#16: Ja, instämmer. En "låda" certifierade kontrollvikter är avskräckande dyr…😬
Men det går ju att köpa enstaka vikter för de viktigaste nivåerna….
Kolla på Tradera kan också ge resultat…
Snubblade över ett gäng vikter i en antikaffär. En sådan låda man hade i skolorna. Dock var inte vikterna märkta. Men jag borde väll kunna räkna med att 1 gram förr är ett gram nu. =) 250 spänn som han ha. Bosse, vilka viktnivåer är "viktiga"? Ska se så att alla vikter finns som behövs.
/Fredrik
Varje typ våg har sin kalibrerings vikt och en elektronisk våg kan kalibreras så du får se på vilken vikt det ska vara. Men så kan man kontrollera själv i hela vågens mätområde
#10: Undrar varför 10kg maskinen är billigare?
/F
#18: Bra att du hittade en billig viktsats…!
När du kontrollerar, kan du ta några stickprov längs skalan, så ser du var eventuella avvikelser finns.
En felvisning är ju sällan linjär, och den kan komma smygande uppåt i skalan, eller tvärtom…
På en sådan här våg är förstås 0,1 g intressant att kontrollera, och om din viktsats inte innehåller någon 0,1 g (100 mg) vikt, kan man köpa en sådan separat, t.ex. här:
#20: Ja, det är en gåta….. :-)
Kom ihåg att det inte normalt går att väga från 0,1 g utan att det först går när man har kommit över minsta möjliga mängden som är mätbar på vågen
#22: Rätt…!
Men det kan vara intressant att t.ex. kontrollera 1,1 g eller andra kombinationer, där högsta upplösning ingår….
- Redigerat 2023-08-25 15:54 av Bo§e
Man kanske inte skall förstora problemet mer än vad som behövs.
De allra flesta klarar sig bra med en billig digital våg utan att kontrollera den, men att göra en koll då och då, leder ofrånkomligt till utökad precision i vägningarna.
Exempel: En våg kan visa fraktioner på 0,1 g korrekt vid mindre vägningar, t.ex. 3,5 g eller 4,8 gram osv……..men hur korrekta är enskilda gram och fraktioner när man kommer upp i högre vikter…?
Vad händer om man t.ex. har några kg på vågen och skall lägga till en liten mängd oxid eller färgkropp…? Stämmer enskilda gram och decimaler på den nivån…?…det är ju bra att veta, tänker jag…
Om det då diffar på den nivån, får man väga in den lilla mängden separat, på den nivån där det stämmer bättre.
Det är ju inget egentligt problem, men då måste man först veta detta…
Talessättet "att mäta är att veta" blir tydliggjort här…
🙂
- Redigerat 2023-08-25 19:35 av Bo§e
Det fanns ju en våg på den där hemsidan som gick upp till 5 kg med 0,1 g noggrannhet och kostar 739. 5 kg är väl mer än nog om man nu inte ska göra 100 tals kg
#25: Ja, om man väger upp ett material i taget (vilket man väl oftast gör), klarar de flesta sig med 5 kg max, med god marginal.
Och, personligen skulle jag lita mer på en "smalare" våg (över hela skalan) än en våg med jättestor spännvidd…
Så är det ju med digitala vågar….man måste tro på vad displayen visar…🙂
- Redigerat 2023-08-27 18:10 av Bo§e
Ja jag har haft det svårt att vänja mig vid det digitala men nu går det bra, är ju lite snabbare men jag har kvar min gamla balansvåg den litar jag helt på
Javisst, en balansvågs svagaste punkt är ju…..operatören…..
Men är man noggrann, blir det alltid rätt….
Efter mycket velande fram och tillbaka så blev det till slut en balansvåg. Vi har en Triple Beam i Akalla så den känner jag mig säker med.
_
_
#29: Ja, Ohaus Triple Beam är ett säkert kort…!
Skall förstås hållas dammfri, och man får någon gång kolla, så att de där små "stenarna" som armen är upphängd på, är fria från damm/skräp..
#25: Var hittade du den modellen?
På den sidan som 10 kg vågen var, bara att bläddra framåt på sidan det finns hur många som helst
- Redigerat 2023-08-28 11:11 av ler
Tack snälla för alla för tipsen! Om jag inte nyligen råkat ut för två dåliga digitala vågar (en hushållsvåg) så skulle jag nog ha valt en av de föreslagna digitala istället.
_
_
- Redigerat 2023-08-29 12:58 av Ulla
Jag letar också efter våg. Hittade en som ser intressant ut på Elgiganten, den har två olika plattor med olika mätnoggrannhet. Den stora plattan går upp till 5 kg med 0,1 grams noggrannhet och den lilla upp till 500 g med 0,01 grams noggrannhet.
Edit: Såg nu att du redan skaffat en, men någon annan kanske är intresserad.
- Redigerat 2023-08-30 19:07 av Lina Rydh
Vilken smart
Den ser riktigt intressant ut.
_
_